Undervisningsmetode
På SMK Connect ønsker vi at inspirere til brug af kunst, kunstneriske og æstetiske læreprocesser på tværs af fag i grundskoler, ungdoms- og voksenuddannelser. Materialet lægger op til at aktivere krop og sanser og til en undersøgende undervisningstilgang, der kan vække elevernes nysgerrighed. Vi ønsker at styrke elevernes kritiske refleksion og evne til at være i det ukendte med stor vægt på processer, der veksler mellem det individuelle og det kollektive.
Dialogbaseret undervisning
På Statens Museum for Kunst og på SMK Connect er undervisningen dialogbaseret. Dialogbaseret undervisning kan kort forklares som en tilgang til undervisning, hvor elevernes perspektiver og viden sættes i spil og anerkendes, og hvor ny viden og mening kan opstå i mødet mellem elevernes og undervisernes stemmer.
Vi bygger vores praksis på begreber som flerstemmighed, deltagelse og variation i undervisningsformer. Det dialogiske rummer ikke blot de mundtlige udvekslinger, men ligger også i de praktisk-æstetiske øvelser, i dialogen med materialer, kunstneriske processer etc. Det vil sige, at man tilrettelægger sit undervisningsdesign, så der er plads til variation, flerstemmighed og deltagelse. Og at man arbejder bevidst med autentiske spørgsmål, optag og høj værdsætning af elevernes bidrag og også udfordrer elevernes stemmer.
Læs mere i bogen Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum.(Olga Dysthe, Nana Bernhardt og Line Esbjørn).
Under Vejledninger kan du bl.a. se en video om den gode værksamtale og høre mere om dialogbaseret undervisning i vores lydserie udviklet i samarbejde med Skoletjenesten - Videncenter for Eksterne Læringsmiljøer.
Æstetiske læreprocesser
Når elever arbejder skabende og fortolkende med kunstneriske udtryksformer, indgår de i æstetiske læreprocesser. Det kan være i klassisk forstand at oversætte et indtryk til et udtryk i kunstnerisk form. Men det kan også være at arbejde med mere performative elementer, hvor man fx udfører en handling eller sætter rammerne for en situation inspireret af performancekunst og nyere kunstpraksisser. I æstetiske læreprocesser forholder man sig også sanseligt og kropsligt til verden gennem praksisfaglige metoder.
Æstetiske læreprocesser er ikke forbeholdt undervisning i billedkunst og andre fag indenfor det praktisk-musiske felt, men kan bidrage til alle fag.
Æstetiske læreprocesser i skolen - Pædagogik og didaktik - GRUNDSKOLE | Emu.dk