Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Temaer

Udvalgte temaer med anbefalede kunstværker samt forløb og opgaver udarbejdet af SMK Connect.

Forhold, fællesskaber og forelskelse
SMK Forløb

Hvordan kan kroppen i kunsten optræde som motiv for fortællinger om følelser, relationer og hvad det vil sige at være menneske? Under dette tema sigtes der mod at skabe plads til gode og åbne samtaler, hvor mødet med kunsten aktiverer vores egne erfaringer, kroppe og sanser.

Det Moderne Gennembrud
SMK Forløb

Hvordan forholdt kunstnere i Det moderne gennembrud sig til den sociale og politiske virkelighed? Hvilke virkemidler benyttede de sig af? Under dette tema får eleverne mulighed for at bruge deres kritiske sans, når de skal undersøge, hvilken relevans periodens kunst har i dag.

SOSU: Møde med borgeren
SMK Forløb

Vores opvækst, kulturelle baggrund og de oplevelser, vi har haft, kan påvirke den måde vi forstår og ser ting på – særligt i mødet med en fremmed person. I samarbejde med SOSU H har vi udviklet opgaver, der skaber rum for refleksion over, hvilke muligheder og udfordringer der kan ligge i dette møde?

Eventyrlige væsner
SMK Forløb

Med inspiration fra kunsten og naturen skal eleverne arbejde med forskellige materialer og teknikker, når de skal finde egenskaber og personligheder til deres egne væsner og bygge boliger til dem. Nysgerrighed og fantasi skaber udgangspunkt for en undersøgende og eksperimenterende proces, hvor elevernes virkelighed og væren i verden spejles gennem væsnerne.

Og hvor har du så hjemme?
SMK Forløb

Hvad består et hjem af, og hvilke historier kan et hjem fortælle om os selv og andre? Under dette tema skal eleverne bruge deres sanser og gå på opdagelse i de lyde, lugte og overflader, der er del af et hjem. Sammen skal de reflektere over, hvem de er, og hvor de kommer fra.

Dansk Guldalder
SMK Forløb

Hvordan kan det være, at nationalfølelsen begyndte at blomstre under den danske guldalder? Hvorfor er der så mange idylliske malerier af familielivet og naturen? Under dette tema skal eleverne gå på opdagelse i 1800-tallets kunst og arbejde med, hvordan fortællinger iscenesættes, samt undersøge hvilken betydning guldalderkunsten har i dag.