Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb

Forløb (18)

Færdige undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Det moderne gennembrud: Det lange forløb

Det moderne gennembrud: Det lange forløb

Udskoling

6 lektioner og 15 minutter

Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembrud og perspektivering til vores egen samtid.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Begrebet ’nybrud’
  • Kvindesyn dengang og nu
  • At sætte noget til debat
  • At sætte lyd til historiske kunstværker
  • Statements og bannerproduktion

Det Moderne Gennembrud: Det mellemlange forløb

Det Moderne Gennembrud: Det mellemlange forløb

Udskoling

4 lektioner

Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembruds kunst og historiske kontekst og ved at perspektivere til vores egen samtid.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Kvindesyn dengang og nu
  • Debatkultur – produktion af bannere og statements

Det Moderne Gennembrud: Det korte forløb

Det Moderne Gennembrud: Det korte forløb

Udskoling

2 lektioner og 15 minutter

Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembrud og ved at perspektivere til både Guldalderen og vores egen samtid.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At sammenligne Guldalderen og Det moderne gennembrud
  • At sætte lyd til historiske kunstværker
  • At undersøge nutidens nybrud og ønsker for fremtiden

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det lange forløb

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det lange forløb

Udskoling

4 lektioner og 40 minutter

Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Sammenligning af kvindeportrætter
  • Automatdigtning
  • At tale om svære og problematiske følelser
  • Mini-installationer i papkasser
  • At bruge deres kroppe som pensler

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det mellemlange forløb

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det mellemlange forløb

Udskoling

3 lektioner og 10 minutter

Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At tale om svære og problematiske følelser
  • At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
  • At tegne følelser
  • At bruge deres kroppe som pensler

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det korte forløb

Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det korte forløb

Udskoling

Under 1 lektion

Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Skitsetegning
  • At skrive et fællesdigt
  • At tale om roller i fællesskabet
  • Personlige masker

SOSU - Mødet med borgeren: Det lange forløb

SOSU - Mødet med borgeren: Det lange forløb

Ungdomsuddannelse

7 lektioner og 40 minutter

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med nye mennesker og deres livshistorier. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Udveksling af minder
  • Hjemmets skjulte situationer og genstande
  • Genstandes fortællinger om et menneske og et hjem

SOSU - Mødet med borgeren: Det mellemlange forløb

SOSU - Mødet med borgeren: Det mellemlange forløb

Ungdomsuddannelse

4 lektioner og 30 minutter

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med fremmede mennesker, deres livshistorier og kroppe. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?

Når I har afsluttet forløbet har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Begrebet intimitet
  • At røre og blive rørt
  • Kroppens aftryk

SOSU - Mødet med borgeren: Det korte forløb

SOSU - Mødet med borgeren: Det korte forløb

Ungdomsuddannelse

3 lektioner og 5 minutter

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med et hjem og de historier, der ligger i hjemmets personlige genstande.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Registrering og fortolkning af genstande
  • Undersøgelse af hjemmets genstande som gipsrelieffer


Og hvor har du så hjemme? Det lange forløb

Og hvor har du så hjemme? Det lange forløb

Mellemtrin

8 lektioner

Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og dets tilhørsforhold til en by eller en lokal kontekst.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
  • At undersøge kunstens præsentation af hjemmet
  • At skabe en duft af deres hjem
  • At producere en rejsebrochure som en anbefaling af deres by

Og hvor har du så hjemme? Det mellemlange forløb

Og hvor har du så hjemme? Det mellemlange forløb

Mellemtrin

5 lektioner og 35 minutter

Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med et hjem og de historier, der ligger i hjemmets personlige genstande og lyde.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Lydcollager
  • Registrering og fortolkning af genstande
  • At undersøge de fysiske og sociale rammer for et hjem

Og hvor har du så hjemme? Det korte forløb

Og hvor har du så hjemme? Det korte forløb

Mellemtrin

3 lektioner og 30 minutter

Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og at skabe drømmehuse.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
  • At skabe en duft af deres eget hjem
  • At skabe deres egne drømmehuse

Dansk Guldalder: Det lange forløb

Dansk Guldalder: Det lange forløb

Udskoling

5 lektioner og 10 minutter

Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid. 

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Automatdigt
  • Postkort fra den danske guldalder
  • Lydlandskaber
  • Billedmanipulation og iscenesættelse
  • Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Dansk Guldalder: Det mellemlange forløb

Dansk Guldalder: Det mellemlange forløb

Udskoling

3 lektioner og 10 minutter

Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid. 

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Kunstværker fra den danske guldalder
  • At give stemme til et kunstværk
  • Forskellige familiekonstellationer
  • Reels med udgangspunkt i et kunstværk


Dansk Guldalder: Det korte forløb

Dansk Guldalder: Det korte forløb

Udskoling

1 lektion og 30 minutter

Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid. 

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Kunstværker fra den danske guldalder
  • At undersøge kunsten fra forskellige positioner
  • At undersøge kunsten gennem kroppen
  • At fotografere deres lokalområde

Eventyrlige væsner: Det lange forløb

Eventyrlige væsner: Det lange forløb

Indskoling

7 lektioner

Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Væsner i gips
  • At undersøge kunsten gennem kroppen
  • Blindmodellering i ler
  • At skabe deres egne væsen-masker
  • At bygge boliger til væsner af naturmaterialer

Eventyrlige væsner: Det korte forløb

Eventyrlige væsner: Det korte forløb

Indskoling

2 lektioner og 40 minutter

Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At interviewe et kunstværk
  • At undersøge kunsten gennem kroppen
  • Blindmodellering i ler
  • At bygge boliger til væsner af naturmaterialer


Eventyrlige væsner: Det mellemlange forløb

Eventyrlige væsner: Det mellemlange forløb

Indskoling

5 lektioner og 30 minutter

Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Automattegning
  • Blindmodellering i ler
  • Væsner i gips og pap
  • At bygge boliger til væsner af naturmaterialer