Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.
Forløb (24)
Alle undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Surrealisme
Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske surrealismens eksperimenterende arbejdsformer og metoder som inspiration for egne processer. De skal eksperimentere med form og materiale og reflektere over, hvordan man kan fortolke oplevelser og stemninger. Dertil skal eleverne undersøge, hvordan det urovækkende og det ubevidste kan omsættes til visuelle og filmiske fortællinger
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At afprøve surrealisternes metoder og lade sig inspirere af deres arbejdsformer.
- At indgå i en umiddelbar og spontan proces med en legende og eksperimenterende tilgang.
- At fortolke og undersøge forskellige kunstneriske udtryk og formsprog.
- At undersøge begrebet das Unheimlich og udvikle egne idéer og udtryk gennem film.

Surrealisme
Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske de historiske og samfundsmæssige forhold, der dannede baggrund for surrealisternes opgør med rationalismen og de etablerede kunstformer. Eleverne skal arbejde med manifestet som et kunstnerisk og ideologisk udtryk og undersøge kunst, der kan vække debat og forargelse – men måske også være med til at forandre verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge historiske og nutidige manifester.
- At forstå hvordan idéer og ideologier formidles og organiseres gennem tekst.
- At træne samarbejde, argumentation og skriftlig formidling.
- At undersøge kunsten som katalysator for forandring og debat.

Surrealisme
Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske, hvordan surrealisternes metoder og idéer kan omsættes til nutidige, personlige og eksperimenterende udtryk. Eleverne skal skabe kollektive digte, undersøge kunsten fra perioden og arbejde med udvalgte materialer, når de skal skabe et surrealistisk selskabsbord.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At afprøve surrealisternes metoder, inspireret af automatisme og tilfældighed.
- At undersøge surrealistiske værker og som afsæt for eget kunstnerisk arbejde
- At oversætte udvalgte materialer, stemninger eller idéer til et visuelt udtryk
- At arbejde med iscenesættelse som en måde at skabe stemning, betydning og fortælling på.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge hvordan farver påvirker os forskelligt.
- At undersøge hvordan farver kan ændre og forandre et sted eller stemning.
- At undersøge et værk ved at koble det direkte til deres nærmiljø
- At gå sansende til værks i mødet med kunsten
- Materialeforståelse igennem arbejdet med arkivering

Det Moderne Gennembrud
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembrud og perspektivering til vores egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Begrebet ’nybrud’
- Kvindesyn dengang og nu
- At sætte noget til debat
- At sætte lyd til historiske kunstværker
- Statements og bannerproduktion

Det Moderne Gennembrud
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembruds kunst og historiske kontekst og ved at perspektivere til vores egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kvindesyn dengang og nu
- Debatkultur – produktion af bannere og statements

Det Moderne Gennembrud
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembrud og ved at perspektivere til både Guldalderen og vores egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At sammenligne Guldalderen og Det moderne gennembrud
- At sætte lyd til historiske kunstværker
- At undersøge nutidens nybrud og ønsker for fremtiden

Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Sammenligning af kvindeportrætter
- Automatdigtning
- At tale om svære og problematiske følelser
- Mini-installationer i papkasser
- At bruge deres kroppe som pensler

Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At tale om svære og problematiske følelser
- At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
- At tegne følelser
- At bruge deres kroppe som pensler

Forhold, fællesskaber og forelskelse
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Skitsetegning
- At skrive et fællesdigt
- At tale om roller i fællesskabet
- Personlige masker

SOSU: Møde med borgeren
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med nye mennesker og deres livshistorier. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Udveksling af minder
- Hjemmets skjulte situationer og genstande
- Genstandes fortællinger om et menneske og et hjem

SOSU: Møde med borgeren
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med fremmede mennesker, deres livshistorier og kroppe. Hvad betyder vores minder og vores hjem, og hvilke genstande fortæller noget om et hjem og en person?
Når I har afsluttet forløbet har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Begrebet intimitet
- At røre og blive rørt
- Kroppens aftryk

SOSU: Møde med borgeren
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med et hjem og de historier, der ligger i hjemmets personlige genstande.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Registrering og fortolkning af genstande
- Undersøgelse af hjemmets genstande som gipsrelieffer

Og hvor har du så hjemme?
Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og dets tilhørsforhold til en by eller en lokal kontekst.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
- At undersøge kunstens præsentation af hjemmet
- At skabe en duft af deres hjem
- At producere en rejsebrochure som en anbefaling af deres by

Og hvor har du så hjemme?
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med et hjem og de historier, der ligger i hjemmets personlige genstande og lyde.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Lydcollager
- Registrering og fortolkning af genstande
- At undersøge de fysiske og sociale rammer for et hjem

Og hvor har du så hjemme?
Formålet med dette forløb er at undersøge hjemmets regler, stemninger og dufte og at skabe drømmehuse.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige regler i forskellige hjem
- At skabe en duft af deres eget hjem
- At skabe deres egne drømmehuse

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Automatdigt
- Postkort fra den danske guldalder
- Lydlandskaber
- Billedmanipulation og iscenesættelse
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kunstværker fra den danske guldalder
- At give stemme til et kunstværk
- Forskellige familiekonstellationer
- Reels med udgangspunkt i et kunstværk

Dansk Guldalder
Formålet med forløbet er at lade eleverne undersøge kunsten fra den danske guldalder gennem forskellige materialer og digitale værktøjer, for herigennem at perspektivere historien til deres egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Kunstværker fra den danske guldalder
- At undersøge kunsten fra forskellige positioner
- At undersøge kunsten gennem kroppen
- At fotografere deres lokalområde

Eventyrlige væsner
Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Væsner i gips
- At undersøge kunsten gennem kroppen
- Blindmodellering i ler
- At skabe deres egne væsen-masker
- At bygge boliger til væsner af naturmaterialer

Eventyrlige væsner
Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At interviewe et kunstværk
- At undersøge kunsten gennem kroppen
- Blindmodellering i ler
- At bygge boliger til væsner af naturmaterialer

Eventyrlige væsner
Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Automattegning
- Blindmodellering i ler
- Væsner i gips og pap
- At bygge boliger til væsner af naturmaterialer