Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Vejledninger

Videoguides

Æstetiske læreprocesser

Hvad betyder æstetiske læreprocesser på SMK? Hør mere her.

5 tips til gode værksamtaler

Her finder du tips til, hvordan du får dine elever i gang med at tale om et givent kunstværk.

Hvordan kan man lære et kunstværk at kende?

Amalie fortæller, hvad hun bl.a. gør, når hun skal lære et kunstværk at kende.

Opgaver i værkstedet: 'Eventyrlige væsner'

Amalie viser dig tre af opgaverne fra "Eventyrlige væsner".

Opgaver i værkstedet: Duften af dit hjem

Cholada viser dig alle trin i opgaven "Duften af dit hjem" fra temaet "Og hvor har du så hjemme".

Opgaver i værkstedet: Lav gipsrelieffer

Cholada viser dig alle trin i opgaven "Gipsrelieffer" fra temaet "Erindring".

Øvelse: Interview et kunstværk

Nana viser, hvordan elever kan folde et kunstværk ud med øvelsen 'Interview et kunstværk'.

Øvelse: Tableau Vivant

Cholada viser, hvordan elever lærer et kunstværk at kende med øvelsen 'Tableau Vivant'

Lyd

Lydspor om æstetiske og sanselige dimensioner i undervisningen

I dette lydspor stiller vi det grundlæggende spørgsmål: Hvorfor er æstetiske og sanselige dimensioner vigtige i undervisning? Og vi sætter bl.a. fokus på de kropslige og skabende dimensioner i undervisningen.

Lydsporet er lavet af SMK Connect & Skoletjenesten - Videncenter for eksterne læringsmiljøer.

Lydspor om kunst og danskfaglighed

I dette lydspor stiller vi spørgsmålet, hvordan kan et kunstmuseum bidrage til danskundervisning i udskolingen? Vi skal bl.a. drøfte, hvordan arbejdet med billedanalyse og periodekendskab kan udfolde sig og give mening gennem en mere sanselig og undersøgende tilgang.

Lydsporet er lavet af SMK Connect & Skoletjenesten - Videncenter for eksterne læringsmiljøer.

Guldalderen fortalt på 17 minutter