Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Cadavre exquis –  foldedigt
Opgave

Cadavre exquis – foldedigt

Cadavre exquis – foldedigt

Kender du foldetegning? Det hele startede faktisk med ord! I denne opgave skal eleverne skabe fællesdigte ligesom surrealisterne og finde vej ind i det underbevidste, for at se hvad der sker, når man skaber kollektivt, giver slip og er i proces.

Kollektivt ordeksperiment

Længde30 minutter

I 1925 introducerer surrealisterne cadavre exquis i deres kunst – en leg og en kollektiv metode, hvor flere kunstnere skaber billeder eller sætninger sammen, uden at kende hinandens bidrag. Navnet cadavre exquis betyder ’udsøgt lig’ og stammer fra et tidligt eksempel på deres leg, som resulterer i sætningen: ”Det udsøgte lig vil drikke den nye vin”.

Cadavre exquis er en selskabsleg, men også et kreativt eksperiment. Først bruges den til ordlege og digte, senere udvikler den sig til foldetegning, som mange kender, hvor et papir foldes, så hver deltager kun ser en del af den foregående tegning. Det resulterer i uventede figurer og billeder uden en samlet fortælling. Med tiden indbefatter cadavre exquis desuden collagen som kunstnerisk metode.

For surrealisterne er cadavre exquis mere end en leg – det er en strategi, som lader det kollektive spille en større rolle i den kunstneriske skabelse. På den måde udfordrer surrealisterne idéen om, at kunst primært er et resultat af individuel intention og kontrol.

Skriv og giv videre

Fold papiret, så der er fire felter. Den første skriver sit/sine ord øverst på papiret og folder det derefter, så den næste kan skrive uden at kunne se, hvad der ellers står. Den næste skriver og sådan fortsætter legen.

Digtet kan opbygges efter denne struktur:

  • Grundled / subjekt - udfører handling
  • Udsagnsled / verbum - udtrykker handling
  • Genstandsled / forholdsordsled - det handlingen drejer sig om
  • Biled / adverbial - tid, sted eller årsag

Fortæl eleverne, at det ikke er så vigtigt at det skal give mening grammatisk - ofte bliver digtene mere interessante, når der er kontraster, sammenstød og ‘fejl’. Du kan også have flere felter, ændre på strukturen, eller helt lade være med at have én og se, hvad der kommer ud af det.

Opsamling

Læs digtene højt for hinanden. Er de sjove, poetiske, mystiske? Hvilke indre billeder skaber de?

I kan lade opgaven slutte her og lade digtene stå som de er. Eller de kan bruges som udgangspunkt for flere opgaver – I kan fx arbejde med at lave en udstilling med dem, eller I kan visualisere digtene gennem tegning eller collage.

I skal bruge
  1. Papir og blyanter
Detaljer
KlassetrinUdskoling
Dansk
LængdeUnder 1 lektion

Download opgaven i PDF
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto