
Automattegning
Automattegning
Når man automattegner, lader man blyanten eller kuglepennen tegne frit hen over papiret. Formålet er at slippe fantasien løs og forsøge at slippe styringen. Asger Jorn lavede rigtig mange automattegninger. Ofte lukkede han øjnene og tegnede på papiret, mens han forsøgte at lade være med at tænke over, hvad han tegnede. Blyanten løftede han ikke fra papiret. Tegningen kom til at ligne kruseduller. Bagefter åbnede han øjnene og ledte efter figurer og fantasivæsener i tegningen. Af og til gav Asger Jorn sine automattegninger til sine venner, som fandt og farvelagde ting og væsner mellem linjerne. Det skal eleverne også eksperimentere med i denne opgave.
Krusseduller
30 minutter
- Hver elev får et stykke A4 papir og en blyant.
- Bed eleverne om at lukke deres øjne så de ikke kan se, ligesom Asger Jorn.
- Eleverne skal tegne mønstre, uden at løfte blyanten fra papiret, i ét minut. Sæt evt. en lyd på så de ved, hvornår tiden er gået.
- Når tiden er gået, skal eleverne sende tegningen med urets retning til deres sidemakker. Ligesom Asger Jorn indimellem gav tegningen til sine venner.
- Nu skal de lede efter figurer og fantasivæsener i tegningen. Giv gerne eleverne god tid til at finde væsener. De kan også farvelægge baggrunden/landskabet, som væsenerne befinder sig i.
- Vis tegningerne til hinanden. Hvor mange væsener har I fundet? Er de forskellige? Er der nogen, der minder om hinanden?
- Hæng gerne tegningerne op, da de kan inspirere eleverne gennem forløbet.
- Papir
- Blyanter
- Farvekridt
Kunstværker

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.