Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Blindmodellering

Indskoling

Under 1 lektion

Blindmodellering

Knug det, klem det, a det, kild det!

I denne opgave arbejder vi med blindmodellering og kobler mundtlig instruktion til hændernes formgivning af leret. Denne opgave har fokus på proces og materialeundersøgelse. Leret kan desuden genbruges i andre opgaver under temaet Væsner

Mit lervæsen

15 minutter

  • Hver elev får en klump ler.
  • Bed eleverne om at placere hænderne under bordet eller omme bag ryggen, alt efter hvor I er.
  • Nu skal eleverne lære lerklumpen lidt bedre at kende. Fx kan du sige til eleverne: Prøv at veje leret i den ene hånd, hvor tung føles jeres klump? Hvad sker der, hvis I sætter neglene i leret? Borer tommelfingeren igennem leret? Niver overfladen med spidserne af jeres fingre? Hvad hvis I maser klumpen rigtig hårdt med den ene hånd? osv.
  • Nu skal eleverne forme forskellige figurer efter dine instrukser, gerne efter tid. Start fx med noget nemt og øg sværhedsgraden, samtidig med at de får lidt mere tid til hver form, fx et æg (10sek), en støvle (15sek), en blomst (20sek) osv.  
  • Lad gerne eleverne kigge, for hver gang de laver en ny form. Du kan også selv lade dem komme på banen med forslag.
  • Afslut med at lade dem forme et væsen.
  • Gem evt. lerklumpen – den kan I bruge i en anden opgave.

I skal bruge

  1. En klump ler til hver elev på størrelse med en knytnæve