Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Væsner i pap
Opgave

Væsner i pap

Væsner i pap

Inspireret af Sonja Ferlov Mancobas måde at arbejde fra 2D til 3D skal eleverne i denne opgave skabe en skulptur i pap. Opgaven har fokus på kropssprog, materialekendskab og formgivning med et performativt element. Opgaven er delt op i to dele: 1. At gengive en kropsposition og skitsere omridset på pap. 2. At formgive det bearbejdede pap til en skulptur. Hvis I har skabt et væsen i en af de andre opgaver, kan I med fordel tage udgangspunkt i dem eller finde på et nyt væsen.

Beskrivelse del 1

Længde15 minutter

1. Hver gruppe får et stort stykke afdækningspap (1x2m) og blyanter.

2. Til at begynde med skal eleverne forevige væsnerne på papiret. I hver gruppe er der to roller: en model og to/tre registratorer. På skift bytter eleverne indbyrdes roller, da alle væsnerne i gruppen skal overføres til papiret. Modellen skal mime deres væsen som en kropsskulptur. Placer hele kroppen eller dele af kroppen på papiret, mens registratorerne tegner omridset.

3. Når alle eleverne har haft rollen som model, skal de arbejde videre på papiret.

4. Hver gruppe får: sort fortyndet maling (så det tørrer hurtigt) og nogle forskellige størrelser af rengøringssvampe.

5. Eleverne får fem minutter til at male nogle former frem, som de får øje på. Måske finder de nogle former, der sammen danner et ansigt eller en krop af et væsen.

6. Lad papiret tørre.

I skal bruge
  1. Afdækningspap
  2. Blyant
  3. Maling
  4. Svamp

Beskrivelse del 2

Længde15 minutter

1. Du kan vise klassen videoen af Mancoba der arbejder fra 2D til 3D.

Sonja Ferlov Mancoba - En dansk billedhugger i Paris (youtube.com)

2. Hver gruppe får en klipsemaskine, tape og sakse. Nu er opgaven, at grupperne skal transformere deres flade stykke papir til en væsen skulptur.   

3. Tip: det er nemmere at gøre det flade til 3D, hvis man krøller papiret. Vis gerne et eksempel på hvordan man kan give væsnet form.

4. Når eleverne er blevet færdige, kan de finde på et navn til væsenet. Hvor mon det bor? Hvad kan det godt lide at spise? Hvordan bevæger det sig? Etc.

Se videoguide til opgaven.

I skal bruge
  1. Saks
  2. Tape
  3. Klipsemaskine
Detaljer
KlassetrinIndskoling, Mellemtrin
LængdeUnder 1 lektion

Download opgaven i PDF
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto