Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Når søndagen summer

Mellemtrin

3 lektioner og 30 minutter

Når søndagen summer

Hvad er det første, du kommer til at tænke på, når du hører ordet søndagsstemning? Er det morgenmad i sengen? Varme sokker? Fodboldtræning? Eller familieudflugt? Nogle elsker at nyde søndagen i et langsomt tempo, mens andre har et pakket program for dagen.

I denne opgave skal eleverne spore sig ind på, hvordan en søndag kan se ud hjemme hos dem. De skal skabe en fortælling i form af lyde fra deres hjem.

Søndagsstemning

1 lektion

Start med en indledende snak i klassen om søndagsstemning. (10min)

  • Spørg eleverne, hvad de kommer til at tænke på, når du siger søndagsstemning.
  • Hvordan ser deres søndage typisk ud?
  • Hvordan vil den ideelle søndag se ud for dem?

Lad eleverne dele erfaringer og spore sig ind på, hvordan en søndag kan se ud hos dem. Kom gerne ind på nogle af disse punkter:

  1. Hvordan vågner du?
  2. Hvordan spiser du morgenmad? Hvor? Hvad?
  3. Hvad har du/din familie typisk af aktiviteter i løbet af dagen?
  4. Hvad laver du/I typisk søndag aften?
  5. Hvilke rutiner har du, inden du går i seng?
  6. (sæt evt. andre/flere punkter på selv)

Storyboard (30min)

  • Eleverne laver hver et storyboard der billede for billede beskriver "en søndag hjemme hos dem" i form af lyde - med skitser og stikord for hvert frame. (Se eksempel på storyboard under bilag).
  • Der skal mindst være 5 frames. For eksempel:
  1. Vækkeuret ringer eller fuglefløjt eller mor/far vækker
  2. Radio/kaffemaskine (fra køkkenet)
  3. Morgenbordet, avis, hælder juice op, müeslipakken rasler
  4. Taler i telefon med mormor, anden aktivitet
  5. Tager sko på, går ud, lukker døren
  6. Etc.

I skal bruge

  1. Arbejdsark 'storyboard'
  2. Blyant

Hjemmeoptagelse

1 lektion

  • Eleverne skal arbejde videre med deres storyboard – fx angive rækkefølgen af lydene.
  • De optager reallyde på iPad eller mobil.
  • Fortæl dem at det er vigtigt, at de optager lydene enkeltvis. De skal senere arbejde med et lydprogram, hvor man kan lægge lydene henover hinanden.
  • Eleverne skal desuden gøre sig følgende overvejelser, både når de arbejder videre med deres storyboards, og når de skal optage og redigere:
  1. Hvilke lyde skal indgå i hver sektion
  2. Hvad er rækkefølgen på lydene – er der flere lyde på samme tid?
  3. Tænk over tempo: kommer lydene i rap, eller går der noget tid, inden den næste lyd kommer?
  4. Hvor meget fylder de enkelte lyde? Fremtrædende lyde? Baggrundslyde? Svage lyde?
  • Som et benspænd i opgaven må hver frame max vare 12 sekunder.
  • Til næste lektion har alle lydene klar til redigering

I skal bruge

  1. Mobil/iPad,
  2. Arbejdsark 'storyboard'
  3. Blyant

Fremvisning

30 minutter

Du kan vælge at lade eleverne afspille deres '"søndagslyde" enkeltvis eller bede eleverne om at placere deres lydafspiller forskellige steder i klassen. Se derefter hvilken stemning det giver, hvis alle lydene bliver afspillet samtidig, mens I cirkulerer rundt og lytter til lydene.

I skal bruge

  1. Lydafspiller

Sammensæt lyden af din søndag

1 lektion

Eleverne skal tage udgangspunkt i deres storyboards. De skal redigere i deres lydoptagelser og sammensætte lydene.

I skal bruge

  1. Computer/Ipad