Rejsebrochure
Mellemtrin
5 lektioner
De fleste af os kender følelsen af udlængsel, en drøm om at ruske op i hverdagen og begive sig ud på nye eventyr. Hvis vi ikke præcist ved, hvor vi vil hen, kan vi finde inspiration hos forskellige rejsebureauer. De reklamerer for rejser i alle afskygninger, hvor der lokkes med attraktive billeder og drømmende beskrivelser af destinationen. I denne opgave vender vi det hele på hovedet. Nu er det elevernes opgave at lave en rejsebrochure for deres hjem/by/land. Hvad ønsker eleverne at fremhæve af seværdigheder, og det der kendetegner deres hjemby og lokalområde?
Jeg anbefaler...
5 lektioner
Denne opgave er fordelt over 5 lektioner:
1. lektion
I denne lektion har klassen til opgave at finde inspiration til, hvordan en rejsebrochure kan se ud, og hvad den kan bestå af?
- Find 3 links til rejseselskaber på internettet eller kig i fysiske rejsebrochurer, hvis muligt.
- Fremhæv 5 benspænd, som skal indgå i elevernes opgavebesvarelse. Fx attraktive billeder, iøjnefaldende overskrifter, overnatning, pakketilbud/dagstur, priser m.m.
2. lektion
Eleverne kan arbejde individuelt eller i grupper. I denne lektion skal eleverne lave en brainstorm over det, de synes er særligt i deres nærområde, og som de gerne vil anbefale til en ven eller turist. Du kan udfordre dine elever til at fremhæve steder, som måske ikke allerede får stor opmærksomhed – fx. hemmelige steder eller mærkelige steder.
Under udvælgelsen kan I fx arbejde ud fra disse kriterier:
- Et sted hvor man kan slappe af
- Et sted hvor man kan få dejlig mad
- Et sted hvor man kan lære noget nyt
- Et sted hvor man kan være aktiv,
- Et sted hvor man kan gå på opdagelse,
- Et sted for børn/pensionister/par
- Find selv på flere...
Som lektie til næste gang skal eleverne tage billeder af de steder, de har valgt, og skrive mindst 5stikord til hvert billede.
3. lektion
I denne lektion begynder rejsebrochuren at tage form. Eleverne skal arbejde videre med stikordene og lave dem om til korte tekster, finde overskrifter og udvælge billeder. Find en overskuelig layout-skabelon, eleverne kan arbejde i, hvor det er nemt at indsætte tekst og billeder. Der er fx flere muligheder i skriveprogrammerne Word eller Pages.
4. lektion
Her færdiggøres rejsebrochuren.
5. lektion
I kan samle alle gruppernes arbejde til en fælles brochure, enten fysisk eller digitalt. Lav evt. en lille udstilling med alle brochurerne et synligt sted på skolen og inviter en anden klasse til at afprøve rejsetipsene.
I skal bruge
- Layout-skabelon i skriveprogram
- Kamera
- Fysiske rejsebrochurer