Fotomarathon
Udskoling
1 lektion
Hvad kan et ”landskab” være, og hvor forskelligt kan det se ud? Er det fx en bakketop med skove i horisontlinjen? Hvad hvis vi zoomer længere ind i skoven og ser et landskab i buskene og på træstammerne, eller endnu længere ind i mikrolandskabet, hvor der kravler myrer rundt på noget mos?
Og hvad med bylandskaber – hvordan kan de se ud? Boliger, parker, infrastrukturer? Hvad med imiteret landskab eller landskab i overført betydning? Kan et ”landskab” også være abstrakt, formet af farver, mønstre eller kurver? Hvordan kunne det se ud?
I denne opgave skal eleverne undersøge og udforske begrebet "landskab" i en fotomarathon i lokalområdet.
Du kan hjælpe eleverne på vej ved at skabe forforståelse i en fælles brainstorm eller vise referencebilleder af forskellige slags landskaber, inden de skal ud at fotografere.
Forskellige landskaber
1 lektion
- Lav en fælles brainstorm: Hvad tænker du på, når du hører ordet landskab – hvilket billede får du i hovedet? Hvad med ordet bylandskab?
- Eleverne går i grupper på 2-3 sammen ud og fotograferer landskaber på en mobil/tablet/kamera.
- Eleverne skal tage mindst 6 billeder i alt af mindst to typer landskaber (maks. 20 min).
Forslag til opsamling:
- Hvilke former for landskaber er de kommet frem til?
- Lad eleverne vise deres billeder frem for hinanden.
- Hvordan påvirker landskaber os? Bevæger vi os fx på en bestemt måde i et slags landskab modsat et andet?
- Lad eleverne kigge på fotografierne og give eksempler ved at illustrere det med egne kroppe.
- Hvilke stemninger kan forskellige landskaber vække i os?
- Bed eleverne om at skrive en stemning til hvert foto på en post-it seddel.
Kunne man finde en fælles definition af de landskaber, eleverne har fotograferet?
Et bud kunne fx være:
”Et landskab er sammensatte elementer, der udgør et enten afgrænset eller udstrakt ’rum’.
I skal bruge
- Mobil/Tablet/kamera