Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Fotomarathon

Udskoling

1 lektion

Fotomarathon

Hvad kan et ”landskab” være, og hvor forskelligt kan det se ud? Er det fx en bakketop med skove i horisontlinjen? Hvad hvis vi zoomer længere ind i skoven og ser et landskab i buskene og på træstammerne, eller endnu længere ind i mikrolandskabet, hvor der kravler myrer rundt på noget mos?

Og hvad med bylandskaber – hvordan kan de se ud? Boliger, parker, infrastrukturer? Hvad med imiteret landskab eller landskab i overført betydning? Kan et ”landskab” også være abstrakt, formet af farver, mønstre eller kurver? Hvordan kunne det se ud?

I denne opgave skal eleverne undersøge og udforske begrebet "landskab" i en fotomarathon i lokalområdet.

Du kan hjælpe eleverne på vej ved at skabe forforståelse i en fælles brainstorm eller vise referencebilleder af forskellige slags landskaber, inden de skal ud at fotografere.

Forskellige landskaber

1 lektion

  • Lav en fælles brainstorm: Hvad tænker du på, når du hører ordet landskab – hvilket billede får du i hovedet? Hvad med ordet bylandskab?
  • Eleverne går i grupper på 2-3 sammen ud og fotograferer landskaber på en mobil/tablet/kamera.
  • Eleverne skal tage mindst 6 billeder i alt af mindst to typer landskaber (maks. 20 min).

Forslag til opsamling:

  • Hvilke former for landskaber er de kommet frem til?
  • Lad eleverne vise deres billeder frem for hinanden.
  • Hvordan påvirker landskaber os? Bevæger vi os fx på en bestemt måde i et slags landskab modsat et andet?
  • Lad eleverne kigge på fotografierne og give eksempler ved at illustrere det med egne kroppe.
  • Hvilke stemninger kan forskellige landskaber vække i os?
  • Bed eleverne om at skrive en stemning til hvert foto på en post-it seddel.

Kunne man finde en fælles definition af de landskaber, eleverne har fotograferet?

Et bud kunne fx være:

”Et landskab er sammensatte elementer, der udgør et enten afgrænset eller udstrakt ’rum’.

I skal bruge

  1. Mobil/Tablet/kamera