Lydlandskab
Udskoling
1 lektion
Vi kender lyden af bølger i havet, og grene der hvisler i vinden. Men hvordan lyder solens varme og pigers smil?
I denne opgave kan eleverne undersøge stemninger og fortællinger i et værk ved at eksperimentere med og skabe en lydside til værket. Opgaven har til hensigt at udvide værkforståelsen ved at aktivere elevernes sanser.
Hvordan lyder værket?
1 lektion
- Eleverne går sammen i grupper på 4-5 elever.
- Gruppen vælger et værk fra en specifik tidsperiode eller et tema, som de ønsker at arbejde med. For at spare tid kan du i forvejen lave et udvalg af værker fra open.smk.dk, som grupperne kan vælge ud fra.
- Lad eleverne ’træde ind i billedet’ og forstille sig, hvilke lyde de kan høre; fx vinden, fuglefløjt, hestesko, snak, fodtrin, knirken, vasketøj, insekter osv.
- Eleverne noterer 4-5 lyde, som de synes er spændende.
- Udlever arbejdsarket ”Storyboard” og lad eleverne sammensætte rækkefølgen af deres valgte lyde. Hvilke lyde er kontinuerlige? Hvilke kommer og går? Er nogle lyde højere end andre?
- Eleverne skal nu tilføje lyde til værket.
- De skal hver især vælge én lyd ved enten at finde lyden på YouTube eller fremstille lyde selv. Tip: nogle gange er det nemmere at finde gode lyde på YouTube, hvis man søger på engelsk, fx ’sound of footstep (on floor)’.
- Find en enhed, som I optager lydene på, fx en iPad eller en mobil. Vælg app’en ’lydoptager/recorder’.
- Lad eleverne følge deres storyboard. Alle står klar med deres lyd, inden der optages.
Lydlandskabet må maks. være 1 minut langt.
Opsamling
Lad eleverne præsentere deres arbejde. Tal om, hvad tilføjelsen af lyd gør ved fortællingen eller oplevelsen af værket.
I skal bruge
- Kasse med forskellige materialer, som eleverne kan lave lyde med fx:
- Papir, glas, plastik, noget rillet, grene, stof osv.
- Mobiltelefoner eller andre enheder, som kan optage lyde til hver elev.