Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
At betragte og blive betragtet
Opgave

At betragte og blive betragtet

At betragte og blive betragtet

Med udgangspunkt i værket 'Stue i Strandgade med solskin på gulvet' fra 1901 af Vilhelm Hammershøi, sætter denne tegneopgave fokus på det nære/det intime, identitet, overvågning og grænser. Opgaven rammesætter en kropslig erfaring, hvor eleverne får en dobbeltrolle: De skal både tegne (betragte) og blive tegnet (betragtet).

Intimitet

Længde30 minutter

Værksamtale

Inden tegneopgaven kigger I godt på værket. Lad eleverne sætte ord på deres umiddelbare oplevelse af værket. Stil spørgsmål og suppler gerne med din viden om værket. Du kan finde inspiration i værkteksten.

Tegneopgave

Placer eleverne i en cirkel i samme retning på gulvet, som et futtog, så de betragter hinandens nakke/baghoved.

Præsenter opgaven

  • De skal tegne hinanden set bagfra, samtidig med at de selv bliver tegnet.
  • Hav fokus på hoved og skulderparti og brug gerne hele papiret. Tegn ikke for småt!
  • Har eleverne mod på det, så kan de lege med kulstiftens/blyantens muligheder for blødhed, hårdhed, skygge m.v.
  • Opgaven foregår i stilhed.
  • De får ca. 5 min. til at tegne.

Forklar, at det ikke handler om at tegne pænt – men om selve det at iagttage, dvs. at skærpe blikket gennem tegneprocessen. De skal altså blot tegne det, de ser. Når de er færdige, lægges tegningerne på gulvet som en lille udstilling.

NB

Opgaven peger blandt andet på det trygge rum som en afgørende faktor, når man arbejder med dialogiske og kreative processer. Der ligger en sårbarhed i dobbeltrollen; man kan ikke selv se betragteren, men føler sig ”rørt” med øjnene. Dertil blikkets magt: Hvem ser hvem? Gennem opgaven opnås en kropslig erfaring, der udfordrer intimsfæren, og ikke alle aldersgrupper eller grupper er villige til det. Omvendt kan opgaven i de rette, trygge rammer være lige præcis den overskridelse, der skaber nye erkendelser og gør, at man bagefter betragter kunstværket og temaet i et nyt lys.

Opsamling

Den lille udstilling med elevtegninger kan bruges som udgangspunkt for en samtale om fx blikke og magt. Hvordan var det at lave denne opgave? Var det sværest at være tegner eller den, der blev tegnet? Hvad lagde de mærke til i tegneprocessen? Fx detaljer i hår, et spænde, en hvirvel…

I skal bruge
  1. Tegneunderlag
  2. Tegnepapir
  3. Blyanter/kulstifter
Detaljer
KlassetrinUngdomsuddannelse
LængdeUnder 1 lektion

Download opgaven i PDF
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto