Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Hånd(af)tryk

Ungdomsuddannelse

1 lektion og 30 minutter

Hånd(af)tryk

Læg nu trygt din hånd i min.

I opgaven undersøger I minder om betydningen af hænders berøring, og I skal bl.a. arbejde med leraftryk af hænder. Opgaven lægger op til refleksioner over det kropslige møde mellem mennesker og verden og aktiverer elevernes egne erfaringer.

Leraftryk

1 lektion

  • Uddel ler til alle elever.
  • Forklar, at de skal skabe deres ”berøring” som aftryk i ler.
  • De skal tage udgangspunkt i de eksperimenter med egne hænder, som de netop har afprøvet.
  • Det får de ca. 30 min. til at arbejde med leret.
  • Når de er færdige, laves en udstilling med alle leraftryk.
  • Lad evt. hver elev klippe en firkantet “sokkel” i sort karton, som de kan stille deres aftryk på.

Opsamling

  • Den lille udstilling med leraftryk kan bruges som udgangspunkt for en samtale, fx om mødet med kroppen og leret.
  • Tal med dem om deres aftryk – hvordan er de kommet frem til dette udtryk, hvilket kropssprog kan vi aflæse deri?
  • Tal med dem om, hvorvidt og hvordan de er blevet opmærksomme på kropssproget i det personlige møde med et andet menneske? 

I skal bruge

  1. Ler (en håndfuld) til hver elev
  2. Vådservietter
  3. Evt. gummihandsker
  4. Sort karton.

Minder om hænders berøring

30 minutter

  • Forklar eleverne, at I skal zoome ind på berøring og hænder.
  • Bed eleverne om hver især at tænke på en berøring med hænder, som de har taget med sig. Måske de var giver, hvor de selv berørte – måske de var modtager, hvor de blev berørt. Eller måske situationen rummede begge dele.
  • De må gerne lukke øjnene, hvis de vil.
  • Giv dem et par minutter, og så samler I op. 
  • Start gerne med at dele et minde selv. Og spørg så, om andre vil dele deres minde?

Eksperimentér med hænderne

  • De skal nu vælge ét af deres minder om en berøring ud (hvis de havde flere).
  • Hvordan vil det se ud, hvis de skulle vise det med deres hænder?
  • Giv eksempler på hvordan, fx som gengivelse af håndens form, eller måske ved at “loope” en bevægelse eller oversætte en følelse til en håndbevægelse?
  • Eksemplerne kan være konkrete eller abstrakte i udtrykket.
  • Giv dem tid til at eksperimentere og læg op til, at de kan drøfte deres overvejelser med en sidemakker.
  • Få et par elever til at vise deres eksperimenter, når de er klar: Hvorfor netop sådan – hvad har de fokus på?