Hånd(af)tryk
Ungdomsuddannelse
1 lektion og 30 minutter
Læg nu trygt din hånd i min.
I opgaven undersøger I minder om betydningen af hænders berøring, og I skal bl.a. arbejde med leraftryk af hænder. Opgaven lægger op til refleksioner over det kropslige møde mellem mennesker og verden og aktiverer elevernes egne erfaringer.
Leraftryk
1 lektion
- Uddel ler til alle elever.
- Forklar, at de skal skabe deres ”berøring” som aftryk i ler.
- De skal tage udgangspunkt i de eksperimenter med egne hænder, som de netop har afprøvet.
- Det får de ca. 30 min. til at arbejde med leret.
- Når de er færdige, laves en udstilling med alle leraftryk.
- Lad evt. hver elev klippe en firkantet “sokkel” i sort karton, som de kan stille deres aftryk på.
Opsamling
- Den lille udstilling med leraftryk kan bruges som udgangspunkt for en samtale, fx om mødet med kroppen og leret.
- Tal med dem om deres aftryk – hvordan er de kommet frem til dette udtryk, hvilket kropssprog kan vi aflæse deri?
- Tal med dem om, hvorvidt og hvordan de er blevet opmærksomme på kropssproget i det personlige møde med et andet menneske?
I skal bruge
- Ler (en håndfuld) til hver elev
- Vådservietter
- Evt. gummihandsker
- Sort karton.
Minder om hænders berøring
30 minutter
- Forklar eleverne, at I skal zoome ind på berøring og hænder.
- Bed eleverne om hver især at tænke på en berøring med hænder, som de har taget med sig. Måske de var giver, hvor de selv berørte – måske de var modtager, hvor de blev berørt. Eller måske situationen rummede begge dele.
- De må gerne lukke øjnene, hvis de vil.
- Giv dem et par minutter, og så samler I op.
- Start gerne med at dele et minde selv. Og spørg så, om andre vil dele deres minde?
Eksperimentér med hænderne
- De skal nu vælge ét af deres minder om en berøring ud (hvis de havde flere).
- Hvordan vil det se ud, hvis de skulle vise det med deres hænder?
- Giv eksempler på hvordan, fx som gengivelse af håndens form, eller måske ved at “loope” en bevægelse eller oversætte en følelse til en håndbevægelse?
- Eksemplerne kan være konkrete eller abstrakte i udtrykket.
- Giv dem tid til at eksperimentere og læg op til, at de kan drøfte deres overvejelser med en sidemakker.
- Få et par elever til at vise deres eksperimenter, når de er klar: Hvorfor netop sådan – hvad har de fokus på?