Sættekassen
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling, Ungdomsuddannelse, Voksenuddannelse
3 lektioner
Kan man ud fra mindre end 10 genstande, gætte hvilken person der gemmer sig bag? Lad det komme an på en prøve!
I denne opgave skal eleverne arbejde i grupper på 3. De skal bygge en sættekasse og dedikere den til en kendt person. Eleverne skal hjælpes ad med at finde genstande og materialer, der repræsenterer deres syn på og opfattelse af personen. Efterfølgende skal resten af klassen prøve at gætte, hvem de har tænkt på.
Byg sætterkassen
1 lektion
- Sættekassen bygges af mælkekartoner. Det kan tage lidt tid at indsamle nok mælkekartoner, rengøre dem og klippe dem til, så de er klar til at blive malet og limet sammen.
- Bed eleverne om at medbringe 3 tomme mælkekartoner hver.
- Afsæt en hel lektion til opbygningen af sættekassen, så de alle får et ensartet udseende.
- Rengør og tør kartonerne. Klip kartonerne over på tværs, så rummene bliver kvadratiske og lige store.
- Klips eller lim kartonerne sammen, så I får rækker på 3x3.
- Gør overfladerne ensartede, både indvendigt og udvendigt, enten ved at male dem eller dække dem med ensfarvet papir. Inden da er det en god ide at vide, hvem gruppen ønsker at dedikere sætterkassen til, da farven eller papiret kan hænge sammen og sige noget om personen.
I skal bruge
- Mælkekartoner (9 til hver gruppe)
- Lim/limpistoler/tape
- Papirclips
- Maling
- Pensler
- Farvet papir
Bilag
Hvem dedikerer vi sættekassen til?
2 lektioner
Når vi betragter en person, kobler vi ofte ubevidst ord på personens udseende, væremåde, særheder, egenskaber eller værdier. Hvad sker der, hvis disse ord fortolkes gennem genstande og materialer? Hvilke genstande og materialer kan fx fortælle os noget om, hvem Dronning Magrethe II er?
- Gruppen skal nu vælge en person, de alle sammen kender og synes er spændende at arbejde med.
- Fortæl dem, at det skal være hemmeligt for resten af klassen, hvem de vælger.
- Når gruppen er blevet enige, skal de brainstorme over personen med stikord eller korte sætninger – alt det, de kommer i tanke om.
Fx om Dronning Magrethe II:
- Krone, Kreativ, Smøger, Daisy, Kjoler,
- Elsker at lave kostumer og scenografi til Den Kongelig Ballet
- Har mange boliger
- Er god til at vinke fra balkonen
Indsaml og udvælg genstande og materialer
- Ud fra deres brainstorm får eleverne til hjemmeopgave at medbringe forskellige materialer og små genstande, der kan være i kassen.
- Du må gerne udfordre dine elever i at fortolke materialer. Hvis en person virker vred, hvilket materiale kan så repræsentere det? Måske noget skarpt? Noget stikkende? Noget tungt og sort eller måske skrigende gult?
- Jo flere ting eleverne tager med tilbage til skolen, jo bedre – så har gruppen mere at vælge imellem.
- Når grupperne igen mødes, drøfter de deres overvejelser og valg af de medbragte ting.
- Sammen skal de udvælge 9 ting til sætterkassen.
Gæt hvem
- Gruppen sender dig et billede af personen, som de finder på nettet.
- Du printer dem ud, så grupperne kan klistre hver deres billede på bagsiden af deres sættekasse.
- Klassen samles og gennemgår sættekasserne én efter én.
- Resten af klassen beskriver det, de ser. Derefter giver de et bud på, hvem personen kunne være.
- Sættekassens skabere kan efterfølgende kommentere og begrunde deres valg.
I skal bruge
- En masse forskellige genstande.
- Udprintede billeder af de valgte personer i A4.
- Papir og blyant.