Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Lyden af et gennembrud

Udskoling

1 lektion

Lyden af et gennembrud

Mange kunstnere i Det Moderne Gennembrud var interesserede i at fortolke og iscensætte virkeligheden mere råt, både ved at skildre bønderne på landet, men især de fattige arbejderes dagligdag i storbyen. I denne opgave skal eleverne dykke ned i et værk fra perioden og skabe lydlandskaber, der giver værkerne en ekstra sanselig dimension.

Lydlandskab

1 lektion

Udvælg et værk

  • Opdel eleverne i grupper og bed dem om at søge på værker fra Det Moderne Gennembrud i SMKs digitale samling.
  • Eleverne udvælger et værk, der fanger deres interesse.
  • Spørg dem: Hvorfor fangede netop dette værk jeres interesse? Hvad lagde I mærke til?
  • Lad eleverne kigge grundigt på værket og beskrive det med deres egne ord. Spørg fx: Hvad forestiller det? Er der specielle detaljer, som fanger jeres opmærksomhed? Hvilke stemninger findes i værket? Hvad får værket jer til at tænke på?

Sæt lyd på værket

  • Sæt gang i en auditiv/lydlig tolkning af værket ved at lade eleverne forestille sig og notere mindst 6 lyde i værket.
  • Eleverne skal nu finde og sammensætte lydene. Åbn Skoletube og find programmet WeVideo. Her skal eleverne lave deres egne lydspor – de kan både optage lyd selv eller bruge programmets bibliotek og finde lyden af f.eks. fuglesang, fodtrin eller ild. Der er også mulighed for at finde musik, som de synes passer til stemningen. Lad eleverne være kreative! Nogle lyde kan være mere fremtrædende, komme forskudt eller overlappe.
  • Du kan lade eleverne bruge programmet Findthetune, hvor de kan finde endnu flere lydeffekter og gratis musik.
  • Husk at bede eleverne uploade deres kunstværk som baggrundsbillede, inden I eksporterer filerne.
  • Lad eleverne præsentere deres værker og lydspor for hinanden. Hvilke lyde fandt de – og hvorfor? Hvordan påvirker lydene oplevelsen af kunstværket?

Se en guide til hvordan du bruger WeVideo her.

I skal bruge

  1. Computer med internet
  2. Mobil/lydoptager