Lyden af et gennembrud
Udskoling
1 lektion
Mange kunstnere i Det Moderne Gennembrud var interesserede i at fortolke virkeligheden mere råt, både ved at skildre bønderne på landet, men især de fattige arbejderes dagligdag i storbyen. I denne opgave skal eleverne dykke ned i et værk fra perioden og skabe lydlandskaber, der giver værkerne en ekstra sanselig dimension.
Lydlandskab
1 lektion
Udvælg et værk
- Bed eleverne om at søge på værker fra Det Moderne Gennembrud i SMKs digitale samling.
- Eleverne udvælger et værk, der fanger deres interesse.
- Spørg dem: Hvorfor fangede netop dette værk din interesse? Hvad lagde du mærke til?
- Lad eleverne kigge grundigt på værket og beskrive det med deres egne ord. Spørg fx: Hvad forestiller det? Er der specielle detaljer, som fanger din opmærksomhed? Hvilke stemninger findes i værket, synes du? Hvad får værket dig til at tænke på?
Sæt lyd på værket
- Sæt gang i en auditiv/lydlig tolkning af værket ved at lade eleverne forestille sig og notere mindst 6 lyde i værket.
- Nu skal de i grupper sammensætte lydene.
- I skal åbne mindst 6 forskellige faner i internetbrowseren på computeren og her åbne YouTube.
- Eleverne skal udvælge 6 (eller flere) lyde eller mindre stykker musik, som de synes passer til værket, fx “fuglesang”.
- Søg disse frem på YouTube i hver sin fane.
- Afspil lydene i et lille forløb på ca. 30 sek. og optag det på telefonen.
- Vær gerne kreativ! Lad fx nogle lyde være mere fremtrædende og lad lydene komme ind forskudt i tid m.m.
- Eleverne sender evt. lydfilen og værket, som de har arbejdet med, til dig.
- Lav en opsamling og kig på/lyt til værket.
- Hvordan påvirker lydene jeres oplevelse af kunstværket?
I skal bruge
- Computer med internet
- Mobil/lydoptager