Bag gardinet
Udskoling
2 lektioner og 15 minutter
Med udgangspunkt i værket ´Rodeoscenen´, 1987 af Michael Kvium åbnes samtaler op om magt og relationer og det, der kan ske ”bag gardinerne” – de lukkede døre i et hjem eller andre steder, hvor vi er sammen. Eleverne skal i denne opgave lave mini-installationer af metaforiske situationer, som man ønsker at gemme væk eller undgå at tale om.
Gemt væk
15 minutter
- Eleverne går sammen 2 og 2
- Sammen kigger de godt på værket
- Eleverne beskriver det, de umiddelbart oplever for hinanden
- I samler op i plenum
Forslag til videresamtale
- I grupper kan eleverne diskutere situationer, som vi metaforisk gerne vil ”gemme væk bag gardinerne”.
- Hvad siger situationerne om vores idé om, hvad der er godt at dele med hinanden? Hvad gør, at vi indimellem gerne vil gemme oplevelser eller følelser?
- Hvordan er vi vant til at vise eller ikke vise følelser offentligt?
- Hvad sker der, hvis man råber sin vrede ud i en butik? Hvis man griner eller græder højlydt i en bus? Eller hvis man tydeligt viser sin kærlighed på en restaurant?
- Hvad betyder andres reaktioner for den enkeltes mulighed for at udtrykke sine følelser på?
- Hvad kan man gøre, hvis man som ven eller klassekammerat oplever, at der er en, der gemmer på noget, som kan føles vigtigt at få frem i lyset?
Mini installation
2 lektioner
Inspireret af Michael Kviums værk ´Rodeoscenen´, 1987, skal eleverne i grupper lave en mini installation.
Lav en silhuet
- Ud fra den tidligere samtale vælger gruppen en situation der kan føles grænseoverskridende eller problematisk.
- Eleverne skal iscenesætte situationen med egne kroppe og fotografere opstillingen.
- De skal nu overføre billedet til en silhuet ved at:
- Printe billedet ud
- Klippe omridset af opstillingen ud
- Tegn af på tykt sort papir
- Klip 'silhuetten' ud
Iscenesæt mini installationen
- Hver gruppe får en lille papkasse som de skal iscenesætte
- Mal kassen så man fornemmer hvilket rum man befinder sig i, gerne med interiør.
- Lim silhuetten på kassens midterste inderside, når malingen er tør.
- Vælg et stykke stof og fastgør det på kassens forside. Her kan eleverne eksperimentere med hvor meget "gardinet" skal dække situationen.
Opsamling
- Lav en udstilling med mini installationerne
- Kig godt på hinandens værker
- Hvilke situationer har grupperne valgt?
- Hvilke problematikker taler situationen ind i?
I skal bruge
- Lille papkasse
- Stof
- Tykt sort papir
- Limstift
- Saks
- Pensel
- Maling