Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Bag gardinet

Udskoling

2 lektioner og 15 minutter

Bag gardinet

Med udgangspunkt i værket ´Rodeoscenen´, 1987 af Michael Kvium åbnes samtaler op om magt og relationer og det, der kan ske ”bag gardinerne” – de lukkede døre i et hjem eller andre steder, hvor vi er sammen. Eleverne skal i denne opgave lave mini-installationer af metaforiske situationer, som man ønsker at gemme væk eller undgå at tale om.

Gemt væk

15 minutter

  • Eleverne går sammen 2 og 2
  • Sammen kigger de godt på værket
  • Eleverne beskriver det, de umiddelbart oplever for hinanden
  • I samler op i plenum

Forslag til videresamtale

  • I grupper kan eleverne diskutere situationer, som vi metaforisk gerne vil ”gemme væk bag gardinerne”.
  • Hvad siger situationerne om vores idé om, hvad der er godt at dele med hinanden? Hvad gør, at vi indimellem gerne vil gemme oplevelser eller følelser?
  • Hvordan er vi vant til at vise eller ikke vise følelser offentligt?
  • Hvad sker der, hvis man råber sin vrede ud i en butik? Hvis man griner eller græder højlydt i en bus? Eller hvis man tydeligt viser sin kærlighed på en restaurant?
  • Hvad betyder andres reaktioner for den enkeltes mulighed for at udtrykke sine følelser på?
  • Hvad kan man gøre, hvis man som ven eller klassekammerat oplever, at der er en, der gemmer på noget, som kan føles vigtigt at få frem i lyset?

Mini installation

2 lektioner

Inspireret af Michael Kviums værk ´Rodeoscenen´, 1987, skal eleverne i grupper lave en mini installation.

Lav en silhuet

  • Ud fra den tidligere samtale vælger gruppen en situation der kan føles grænseoverskridende eller problematisk.
  • Eleverne skal iscenesætte situationen med egne kroppe og fotografere opstillingen.
  • De skal nu overføre billedet til en silhuet ved at:
  1. Printe billedet ud
  2. Klippe omridset af opstillingen ud
  3. Tegn af på tykt sort papir
  4. Klip 'silhuetten' ud

Iscenesæt mini installationen

  • Hver gruppe får en lille papkasse som de skal iscenesætte
  • Mal kassen så man fornemmer hvilket rum man befinder sig i, gerne med interiør.
  • Lim silhuetten på kassens midterste inderside, når malingen er tør.
  • Vælg et stykke stof og fastgør det på kassens forside. Her kan eleverne eksperimentere med hvor meget "gardinet" skal dække situationen.

Opsamling

  • Lav en udstilling med mini installationerne
  • Kig godt på hinandens værker
  • Hvilke situationer har grupperne valgt?
  • Hvilke problematikker taler situationen ind i?

I skal bruge

  1. Lille papkasse
  2. Stof
  3. Tykt sort papir
  4. Limstift
  5. Saks
  6. Pensel
  7. Maling