Det (u)Perfekte Hjem
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
3 lektioner

Forestil jer en mini-installation, hvor publikum møder en lukket, fx døren ind til et depot. Idet man åbner døren ”træder man ind” i et andet univers, hvor blikket føres frem mod en baggrund, der viser forskellige fortællinger og stemninger af ”Det (U)Perfekte Hjem”.
Inspireret af Jørgen Leths kunstfilm ”Det perfekte menneske” skal eleverne i denne opgave lave videokunst, eller producere billeder der illustrerer deres ide om ”Det (u)Perfekte Hjem” i en mini-installation bestående af en dør, en skærm og en projektor.
Denne opgave er udviklet til materialesættet “Kunstkassen” udviklet i samarbejde med Marlene Muhlig & Jakob Damgaard Laursen CFU KP. Opgaven kan laves med eller uden materialesættet. Du kan låne materialekassen på mit CFU.
Hvad er et (u)Perfekt hjem for dig?
1 lektion
I kan enten vælge at arbejde med videokunst, eller fotografi
INSPIRATION
Begynd med at se Jørgen Leths kunstfilm. Tal om de forskellige effekter der bliver brugt i filmen, fx introen, baggrundsmusikken, situationerne, bevægelserne, rekvisitterne der beskriver ”Det perfekte menneske” etc.
BRAINSTORM
I en fælles snak skal eleverne nu reflektere over, hvad et (u)perfekt hjem er i deres optik. Hvordan ser et (u)perfekt hjem ud? Hvordan er stemningen i et (u)perfekt hjem? Hvordan opfører personerne i et (u)perfekt hjem sig? Osv.
STORYBOARD/ARBEJDSARK
Ud fra fællessnakken skal eleverne i grupper udarbejde en fortælling om ”Det (u)perfekte hjem” i form af skitser og stikord. Her noteres også hvilke rekvisitter der skal bruges.
I skal bruge
- Jørgen Leths kunstfilm ”Det perfekte menneske”
- Papir
- Blyant
- arbejdsark
Når døren åbnes...
2 lektioner
Følg disse benspænd for følgende opgaver:
VIDEOKUNST
- Videoen skal være i sort/hvid
- Videoen må have en længde på maks. 4 minutter
- Vælg en baggrundslyd/melodi som skal indgå i videoen
- Fremhæv mindst 3 ting/scenarier der gør hjemmet (u)perfekt
- Lav ’speakover’ over de ting I fremhæver med korte sætninger
FOTOGRAFI
- Fotografiet skal være i sort/hvid
- Vælg en situation der gør hjemmet (u)perfekt
- Vælg et passende sted og iscenesæt situationen
- Eksperimenter med forskellige opsætninger
- Tag mindst 3 billeder, så I har lidt at vælge imellem
Du kan med fordel loope elevernes arbejder, når de fremvises på skærmen bag dørene.
Du kan lade eleverne bruge forskellige objekter fra hjemmet til at reflektere over hjemmets karakter og stemning. Dette kan gøres ved at lade eleverne udforske, hvordan objekterne påvirker deres opfattelse af hjemmet både fysisk og symbolsk. De kan derefter implementere disse overvejelser i deres videokunst eller producere billeder, der illustrerer deres ide om ”Det (u)Perfekte Hjem”.
Når elevernes projekter projekteres op på skærmen bag døren, kan de fysiske objekter spille en rolle i at binde den visuelle oplevelse sammen med installationens fysiske rum. Genstandene kan fungere som et bindeled, der forbinder den fysiske og digitale oplevelse.
I skal bruge
- Projektor
- (video)kamera
- selvvalgte rekvisitter