Spor af drømme
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
2 lektioner

Hvad drømmer du om om natten? Flyvende hunde? At fare vild i en ukendt by? Eller måske noget, du næsten har glemt, når du vågner? Hjernen bruger søvnen til at rydde op i dagens indtryk og følelser – noget huskes, og andet glemmes. Nogle gange bliver der endda plads til drømme.
I denne opgave skal eleverne arbejde med sengetøj som materiale og udgangspunkt for at fortælle om drømme. De stiver lagner eller pudebetræk med lim og vand og skaber visuelle fortællinger ved hjælp af billeder, tegninger og små objekter. Måske tilføjer de også lyd. Til sidst hænges værkerne op i det offentlige rum – som drømme, der flagrer i vinden og afslører små bidder af, hvem vi er.
Denne opgave er udviklet til materialesættet “Kunstkassen” udviklet i samarbejde med Marlene Muhlig & Jakob Damgaard Laursen CFU KP. Opgaven kan laves med eller uden materialesættet. Du kan låne materialekassen på mit CFU.
Spor af drømme
2 lektioner
Der er 2 valgfrie opgaver. Eleverne kan tage udgangspunkt i egne drømme eller indsamle drømme fra familie/bekendte. Vælg den opgave, som I synes er mest interessant. Start evt. med at stive lagnerne – de skal tørre i 1-2 dage (se bilag for guide).
DRØMME:
- Eleverne deles op i grupper på 4-5.
- Grupperne skal nu lave et fælles drømmelandskab med fragmenter af deres drømme på de stivnede lagner.
- Eleverne hjælper hinanden og kommer med gode ideer til at udvælge materialer og objekter, som de synes passer til drømmene og planlægger, hvor på ”lærredet” disse skal fremgå.
- Du kan som lærer selv lave materialeprøver, og vise eksemplerne til dine elever, inden I går i gang.
HISTORIEN OM…
- Klassen udarbejder en fælles tekst, som kan sendes ud til familie og bekendte. Eleverne skal indsamle beskrivelser af folks nattedrømme, som de skal fortolke og videreformidle.
- Eleverne deles op i grupper på 4-5
- Gruppen vælger den historie, de bedst kan lide
- Gruppen dykker ned i historien og laver en brainstorm over, hvordan historien kan visualiseres.
- Du kan som lærer hjælpe dine elever på vej, ved at give eksempler på en visuel fortolkning af en historie, inden I går i gang.
I skal bruge
- se bilag
- selvvalgte materialer