Byens farver
Mellemtrin
4 lektioner

I denne opgave skal eleverne gå på opdagelse i deres lokalmiljø og finde forskellige farver. Med udgangspunkt i Poul Gernes’ og Aase Seidler Gernes’ brug af farver skal de herefter undersøge, hvordan farver kan ændre stemningen, udtrykket og fortællingen på et udvalgt sted.
Genskab byens farver
2 lektioner
Eleverne deles i grupper på 4-5. Sammen skal de gå ud i deres lokalområde og fotografere forskellige farver. De kan fx tage et billede af en mur eller et byskilt helt tæt på. Efterfølgende skal de – med inspiration fra Poul Gernes’ og Aase Seidler Gernes’ værker med farvede cirkler – genskabe farverne fra byen på papir med farveblyanter. Har I lyst, kan i også bruge maling, hvor det er lettere at blande sine egne nuancer.
Elevernes farvecirkler hænges op side om side, og sammen danner de nu en slags portræt af byens farver. Tal om, hvorvidt der er farver der går igen, eller om der er et overordnet tema? Fx jordfarver, pasteller e.l.
I skal bruge
- papir
- farveblyant
- maling
- pensler
Kan farver forandre verden?
1 lektion
Poul Gernes sagde, at farver forandrer verden. Han mente, at alle farver rummer forskellige historier, som kan ændre sig alt efter, hvem der ser på dem. Han har lavet mange farverige kunstværker, men har også dekoreret Paladsbiografen og Herlev Hospital i alverdens farver malet direkte på arkitekturen.
Eleverne skal i grupper finde et sted, et kunstværk eller en bygning i deres lokalområde, som skal forandres med farver. Du kan give dem et benspænd – fx at det skal være et sted, de synes er kedeligt eller utrygt, at det skal være et ikke-sted, hvor folk bare går forbi, eller at de alle skal arbejde med det samme lokale monument eller kunstværk.
Eleverne skal tage et foto af det, som de vil forandre med farver. Tilbage på skolen skal de printe det ud i sort hvid, så de kan lægge farver på.
Eleverne skal nu vælge de farver, de vil bruge. Lad dem diskutere hvordan de forskellige farver kan bruges. Skal det være kolde eller varme farver? Neon eller pastel? Skal de matche eller være i kontrast? Hvilken stemning eller historie vil de fortælle?
I skal bruge
- Noget til at tage billeder med
Uden titel

Poul Gernes
Uendelige fortællinger
Maleriet kunne minde om en farverig skydeskive. Flere af Poul Gernes’ værker er nonfigurative og består af enkle former og mønstre – i mange farver! Ifølge kunstneren indeholder farver fortællinger, der ændrer sig afhængigt af øjet, der ser. Måske kommer du til at tænke på en særlig årstid, når du ser på værket? Måske gemmer der sig forskellige smage, dufte eller lyde i de forskellig farvecirkler?
Offentlig kunst
Poul Gernes ville forbedre samfundet med sin kunst. Han mente, at kunst ikke kun måtte være forbeholdt de få, men skulle være tilgængeligt for alle. Gennem sit liv skabte han en række værker til det offentlige rum og udsmykkede flere bygninger. Mest kendt er nok Herlev Hospital fra 1976 og Palads Biografen i København fra 1988, der begge er fyldt med farver, som Gernes mente havde en gavnlig effekt på mennesker. Selvom de indtil nu er bevarede, er mange andre udsmykninger blevet malet over, og der er løbende debatter om bevaring af Palads.
Fællesskab og oprør
Poul Gernes var medstifter af Eks-Skolen, der blev dannet i starten af 1960’erne. Kunstskolen havde fri adgang og var en protest mod Kunstakademiet i København. Her skulle hierarkier nedbrydes og kunsten skabes sammen. På trods af de progressive idealer var det ikke helt sådan på hjemmefronten. I de senere år er det kommet frem, at Poul Gernes’ hustru, billedkunstner og tekstildesigner Aase Seidler Gernes, var med til at skabe flere af hans værker, uden dog at være krediteret.
Inspirationsord
- Farver
- Udsmykning
- Former
- Symboler
- Materialitet
- Sanser
- Nonfigurativ
- Aktivisme
- Samfundsengagement
- Kønsroller
Tegning
Aase Seidler Gernes
Stof og papir
Aase Seidler Gernes skabte enkle, men kraftfulde mønstre i stærke farver. Selvom der her er tale om en tegning, blev hun oprindeligt uddannet i stoftryk. Hendes tekstilarbejde kom både til udtryk i unikt tøj såvel som vægtæpper og gardiner. Man kan næsten forestille sig mønsteret på tegningen overført til et stykke stof. De lidt skæve cirkler og fornemmelsen af filtpennen på papiret gør, at farverne og formerne næsten vibrerer. Mønstret kan også lede tankerne hen på Poul Gernes’ værker, og det er ikke tilfældigt, for de to arbejdede sammen og påvirkede hinanden kunstnerisk.
Normative kønsroller
Aase Seidler Gernes blev som 21-årig gift med Poul Gernes. Sammen fik de fire børn, og i takt med at familien voksede, indstillede hun i slutningen af 1960’erne sin karriere – eller sådan kunne det se ud. For hun brugte sin viden om farver og mønstre til at hjælpe sin mand med hans udsmykninger til det offentlige rum. Men hvor Poul Gernes nød stor anerkendelse, stod Aase Seidler Gernes’ navn ingen steder. Der går en klar linje fra hendes tegninger fra 2010’erne tilbage til 1960’erne og 70’ernes form- og farveeksperimenter inden for både billedkunst og design.
Et sent gennembrud
Aase Seidler Gernes fik en blodprop i 2007, der lammede hende i højre side – og dermed også hendes tegnehånd. Hun trænede sin venstre hånd, så hun kunne fortsætte sin kunstneriske praksis, og skabte efterfølgende en stor mængde tegninger. I 2015 fik hun sin første udstilling i eget navn i Møstings hus på Frederiksberg, og året inden hendes død i 2018 udstillede hun på Kunsthal Charlottenborg, i København.
Inspirationsord
- Farver
- Former
- Sanser
- Materialitet
- Tegning
- Mønstre
- Abstraktion
Opsamling
1 lektion
Har eleverne valgt forskellige steder, kan I lave en byvandring, hvor de præsenterer deres proces og forklarer deres valg af farver – ellers kan I præsentere i klassen. Tal om hvordan farverne har ændret det valgte. Er det forskelligt, hvordan farverne påvirker os?
I kan også udvide opgaven ved at bede eleverne digte en historie, der passer til de farver, de har valgt. Er broen over vejen blevet en regnbue? Er idrætshallen blevet til en slikfabrik?