
Digt en historie
Digt en historie
Eleverne skal gå på opdagelse i deres lokalmiljø og undersøge et lokalt kunstværk. Måske står der en buste et sted? Måske er der et relief på en mur? Eller måske er der en rundkørsel med et abstrakt kunstværk? Eller en video projiceret op på en mur? Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven.
Hvad kan I se?
1 lektion
Gå ud og find et kunstværk i jeres lokalområde, og sæt jer foran det. Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven. Kig på værket, og tal om, hvad I kan se. Eleverne skal ikke tolke eller bruge deres forhåndsviden, men blot beskrive. Du kan f.eks. få dem til at forestille sig, at de skal beskrive det for en person, som aldrig har set værket før.
Brug fantasien
Eleverne skal nu i fællesskab sætte gang i fantasien og undersøge, hvad det, de kan se i værket, ligner eller minder dem om – måske får det deres tanker og associationer i en helt ny retning? Kunne håret på en statue f.eks. også ligne maling, der løber ned ad dens hoved?
Brug elevernes svar som udgangspunkt for at digte en sjov historie. Lad dem blive inspireret af hinandens svar, og spørg ind. Hvorfor har statuen fået maling i hovedet? Har nogen kastet det på den, og hvem har gjort det?
Inddrag også gerne andre ting i området – er det grenen over statuens hoved, der har kastet med maling, og hvorfor har grenen gjort dét? Er grenen sur på statuen? Hævn, måske? Hævn for hvad?
Find en problemstilling i historien, som eleverne skal løse. Hvordan gør vi f.eks. grenen og statuen til gode venner igen? Her kan fortællingen udvikle sig til en leg, hvor børnene skal gøre noget aktivt for at løse historiens udfordring.
Opsamling
Lad eleverne digte videre på fortællingerne mundtligt, performativt eller skriftligt, sammen eller hver for sig. De kan f.eks. arbejde med genrer eller personkarakteristikker, og måske sætte figurerne i spil i andre historier eller med andre typer kunstværker – enten fra jeres lokalområde eller fra SMK’s online samling.
I kan også lave opgaven igen, hvor I bruger værker fra SMK’s online samling.
- Ingen specifikke materialer er påkrævet. Brug det, der er dér, hvor værket befinder sig: blade på jorden, småsten, skrald o.l.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.