Brunt og gråt
Farverne er afdæmpede, og manden går nærmest i ét med baggrunden. Horisontlinjen er, som i flere af L. A. Rings andre værker, meget højt placeret. På den måde får hans figurer svært ved at rejse sig ind i himlen. Når marken fylder størstedelen af motivet, bliver fokus jordnært, og vi kommer tæt på manden og handlingen. Kornet skinner gyldent fra et hul i sækken, og de små frø står tydeligt frem på den sortviolette jord. Vil der mon være noget at høste, når den tid kommer?
Land og by
Med industrialiseringen skete der store forandringer i Danmark. Mange flyttede til byerne, hvor håndværk og industri voksede, og Danmark blev et moderne samfund. Samtidig kunne det være svært at finde arbejde på landet. L. A. Ring havde en særlig kærlighed til det fattige landsbymiljø. I Baldersbrønde på Sjælland, hvor han en årrække boede med sin familie, fandt han sine motiver blandt gadekær, stråtækte huse og ikke mindst byens beboere.
Tidens tanker
L. A. Ring så sig selv som fritænker. Han var kritisk over for religion, og som ung var han politisk aktiv. Han fandt inspiration i tidens litteratur, fx hos J. P. Jacobsen og Henrik Pontoppidan. Han blev farvet af tankerne fra Det Moderne Gennembrud, og hans værker er ofte socialrealistiske skildringer. Han forsøger ikke at vække medlidenhed hos beskueren, men skaber et usentimentalt og realistisk udtryk.
Inspirationsord
- Arbejde
- Farver
- Død
- Natur
- By og land
- Stemning
- Krop
- Perspektiv