Lys og mørke
Kropssproget er afslappet, og albuen hviler på knæet eller måske et møbel. Tøjet er løst og afslappet og håret vildt. Rummet er bygget op af forskellige flader, der gør det svært at bestemme, hvor kvinden befinder sig. Dog kan man tydeligt fornemme lyset, der komme oppefra – måske fra et vindue? Skuldrene og den ene arm lyser blegt op ligesom det røde hår, hvorimod ansigtet er i modlys. Den røde farve går igen i baggrunden og i hudens lyserøde toner, der næsten ulmer som flammer. Kvinden ser på noget uden for maleriet, men hvad er ikke til at vide?
En undersøgelse
Titlen fortæller, at der er tale om et studie, altså en undersøgelse. Bertha Wegmann har arbejdet med farver, lys og mørke, med tøjets folder, og ikke mindst med modellens anatomi. Værket er bygget op af dynamiske penselstrøg, der giver bevægelse til et ellers roligt maleri. Både udtryk og teknik er radikalt anderledes fra den romantiske guldalderkunst i første halvdel af 1800-tallet. Måske er det også en undersøgelse af vores stereotype forestillinger om køn?
Ud i verden
Da kvinder ikke havde adgang til Kunstakademiet i København, tog den 19-årige Bertha Wegmann i 1867 til München for at uddanne sig. I modsætning til i Danmark havde kvinder her mulighed for at tegne efter levende model. Efter München rejste hun til Paris, hvor hun fik undervisning og udstillede. Hun fik stor succes som kunstner og modtog flere medaljer. Hun arbejdede også aktivt for at forbedre kvinders muligheder for kunstnerisk uddannelse i Danmark, og i 1887 blev hun det første kvindelige medlem af Akademiets plenarforsamling.
Inspirationsord
- Farver
- Dynamik
- Kontrast
- Køn
- Identitet
- Undersøgelse
- Studie
- Uddannelse