Eight-Part-Piece (Cayuga Salt Mine Project)(1969)
Installation af Robert Smithson (1938-1973)

© Holt/Smithson Foundation / VISDA
Installation
1969
279 x 762 x 9144 mm (Netto)
Materialer
På gulvet ligger ni bunker af saltkrystaller, hvorpå otte spejle er placeret på en lige række. Spejlene forbinder bunkerne, så de indtræder i et fællesskab. Der er en kontrast mellem de organiske bunker af naturmaterialer over for de kvadratiske, menneskeskabte spejle. Spejlene reflekterer rummet, lyset og os der kigger på det. Værket peger på den måde tilbage på beskueren. Hvilken betydning har det, at forbipasserende bliver en del af værket?
Stedsspecifik kunst
Eight-Part-Piece er en del af et større projekt, hvor Robert Smithson tog udgangspunkt i et konkret sted ved en saltmine, lidt uden for byen Ithaca i staten New York. Projektet bestod i at skabe værker i området, hvor han blandt andet placerede spejle rundt omkring i naturen og ved minen. Samtidig tog han materialer indsamlet fra stedet og brugte det i værker, der blev udstillet på et galleri. På den måde arbejdede han med kontraster som ude og inde, natur og kultur.
Land art
Robert Smithson er særligt kendt inden for land art, en kunstnerisk bevægelse der opstod i 1960’erne. Land art var en måde at udforske idéen om, hvad et værk og en kunstner egentlig er. Smithson havde en særlig interesse for geologi og blev inspireret at naturens systemer. Han var optaget af entropi; et begreb fra fysikken, der beskriver graden af uorden eller tilfældighed i et system. Dette begreb bidrog til hans undersøgelse af forfald og forandringer i naturen – måske også i kulturen?
Inspirationsord
- Materialer
- Natur
- Sted
- Klima
- Mønstre
- Skulptur
- Kontrast
- Geologi
- Land art