Abstrakt komposition med ansigt(1930-1950)
Tegning af Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984)
© Sonja Ferlov Mancoba / VISDA
Et ansigt
Hvor lidt skal der til, før man genkender noget som et ansigt? Hvornår er en næse en næse og en mund en mund? Sonja Ferlov Mancobas abstrakte ansigt udgøres af helt enkle elementer. To orange cirkler stirrer ud og omkranser den trekantede næse. Geometriske grundformer i samspil mellem den kantede trekant og cirklens blødhed. Munden åbner sig som en rød rose, skævt placeret, mens det lille lilla øre stikker op i det modsatte øverste hjørne.
Men også en lille krop
Det sorte hår stritter og forvandler sig til en lille pindefigur med lange kloagtige arme, der griber ud efter de blå bolde, som måske også bare er et mønster på ansigtets overkrop? Værkets titel er på sin vis en modsætning, for hvordan kan noget, der er abstrakt, også være et ansigt? Ferlov Mancoba var optaget af værkernes processuelle og materielle aspekter. I modsætning til skulpturerne, som hun kunne være længe om at udforme, var tegningen et hurtigere medie, der hjalp hende med at fastholde rytmen i sit kunstneriske arbejde.
Væsner
Ferlov Mancoba er bedst kendt for sine halvabstrakte væsner, og i dag befolkes både museer og det offentlige rum af hendes skulpturer. Hun var tilknyttet kunstnerfællesskabet Linien og var med til at introducere surrealismen i Danmark. Hun boede det meste af sit kunstnerliv i Paris med sin sydafrikanske mand og kunstnerkollega Ernest Mancoba.
Inspirationsord
- Abstrakt kunst
- Portræt
- Fantasifuld
- Eventyrlige væsner
- Tegning
- Farver
- Geometri
- Det legende

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.