Anvendt i Opgaver
© Stense Andrea Lind-Valdan / VISDA
Tegning
Aftryk med menstruationsblod på millimeterpapir af kunstnerens bryster
2016
(bladmaal)
Materialer
Rødbrune pletter er tværet ud på et stykke millimeterpapir. Som en Rorschach-test, et aftryk af en plante eller måske et dyrehoved med et stirrende øje? I værkserien Animal Dialogues / I wish you well ses aftryk på rosa millimeterpapir af Stense Andrea Lind-Valdans (SALV) bryster, indsmurt i menstruationsblod. Millimeterpapir skaber orden. Herpå tegner vi fx koordinatsystemer i matematiktimen, men hos SALV brydes strukturen af det organiske materiale. Blodet har sit eget liv. Det skifter farve fra det røde til det brunlige og løber ud over papirets kant.
Spor
Det er på én gang et intenst nærvær af en konkret krop og samtidig et sløret spor af nogen eller noget. Kroppen er der og er der ikke. Værkerne er små i størrelse, intime med brugen af en kropsvæske og det nøgne brysts aftegning, men taler måske om de store ting i verden. At være krop i verden, at give liv, at følge sine instinkter som titlens dyr.
Kroppen som materiale
SALV indskriver sig i en tradition for brug af kroppen som materiale, som især mange kvindelige kunstnere har eksperimenteret med fra 1960’erne og frem. Kunstneren Yves Klein brugte nøgne kvinder som malerpensel og smurte dem ind i blå maling, ”International Klein Blue”. SALV tager med brugen af sin egen nøgne krop som redskab magten tilbage fra den mandlige kunstner. Det er det eneste værk udført med menstruationsblod i SMK’s samling.
Inspirationsord
- Køn
- Krop
- Struktur
- Seksualitet
- Feminisme
- Identitet
- Selvportræt
- Tabu
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det lange forløb
Udskoling
Ikke oplyst
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det mellemlange forløb
Udskoling
Ikke oplyst
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med: