
Surrealisme
Surrealisme
Formålet med forløbet er at lade eleverne udforske de historiske og samfundsmæssige forhold, der dannede baggrund for surrealisternes opgør med rationalismen og de etablerede kunstformer. Eleverne skal arbejde med manifestet som et kunstnerisk og ideologisk udtryk og undersøge kunst, der kan vække debat og forargelse – men måske også være med til at forandre verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge historiske og nutidige manifester.
- At forstå hvordan idéer og ideologier formidles og organiseres gennem tekst.
- At træne samarbejde, argumentation og skriftlig formidling.
- At undersøge kunsten som katalysator for forandring og debat.
Komposition 2 af Vilhelm Lundstrøm
Æterlegeme af Claus Carstensen
Sensibelt portræt af Wilhelm Freddie
Dagen D af Wilhelm Freddie
Portræt af Madame Matisse. Den grønne stribe af Henri Matisse
Det skjulte maleri af Lise Malinovsky, Eric Andersen
En families genvordigheder af Wilhelm Freddie
Spildt mælk af Erik Ortvad
Arabic Jokes af Jens Haaning
Cleaning Times af Cirkinagic, Ismar
Objekter fra "Hesteofringen" af Bjørn Nørgaard
FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES! af Superflex
Please, keep quiet! af Ingar Dragset, Michael Elmgreen
53 stole fundet i storskrald i fem baggårde, Nørrebro, København, april–maj, 2019 af Molly Haslund
Analtab II (Anal Loss II) af Nanna Starck
Opgave
Kunst der larmer
1 lektion

Mange blev stødt over de surrealistiske kunstneres værker i samtiden – nogle af kunstnerne blev endda forfulgt og fængslet. I dag er det måske andre kunstværker, der provokerer, larmer eller udfordrer os? Og vi påvirkes og reagerer også forskelligt på kunstens udtryk.
I denne opgave skal eleverne undersøge et kunstværk, der vækker reaktioner eller debat. De skal overveje, hvorfor det provokerer – og hvordan det kan hænge sammen med en aktuel begivenhed.
Er det provokerende?
1 lektion
Eleverne inddeles i grupper. Hver gruppe får et kunstværk, der på forskellig vis har provokeret, eller som måske stadig provokerer. Eleverne skal undersøge værket og se på, hvordan det kan vække oprør – er det fx på grund af den tid, som værket blev skabt i, valget af materialer, titlen, udførelsen, eller er der et budskab i værket, som kan skabe debat?
Eleverne behøver ikke være enige i gruppen, men skal være nysgerrige på forskellige tolkninger og opfattelser. Du kan finde øvelser her på SMK Connect, som kan være med til at åbne værkerne op.
Vi har foreslået en række værker, men du kan også lade eleverne selv gå på opdagelse og finde værker i SMK’s online samling, SMK Open.
Find en aktuel debat
Eleverne skal nu i gruppen researche aktuelle begivenheder, som kan minde om den debat kunstværket har vakt. Måske minder Bjørn Nørgaards Hesteofring om dengang, Københavns Zoo dissekerede en giraf foran publikum? Det kan også være, at Jørgen Haugen Sørensens billede på Nationalfølelsen kan tale ind i debat omkring danske værdier?
Opsamling
Lad eleverne præsentere for hinanden. Hvilket værk har de arbejdet med, og hvilke samtaler havde de i gruppen?
Hvilken begivenhed har de valgt? Hvilken debat eller samtale synes de passede til værket?
Surrealisterne ville forandre verden og troede på, at det kunne ske gennem kunsten. Diskutér i klassen, hvordan og om kunst har været med til at rykke ved dagsordener eller udvide vores forståelser af, hvad kunst kan være.
- Udvalgte værker fra SMK's samling
- Computer med internedadgang
Kunstværker
Opgave
Manifest
2 lektioner

Manifestet kan samle og definere et fællesskab – men kan måske også være det, som udelukker og begrænser? I denne opgave skal eleverne udarbejde deres egne manifester.
Eleverne skal undersøge historiske og nutidige manifester for at blive klogere på, hvordan idéer formidles og organiseres gennem tekst. De skal reflektere over værdier, visioner og mål, og træne samarbejde, argumentation og kreativ skriftlig formidling.
Kunst forandrer verden
2 lektioner
Det surrealistiske manifest af André Breton fra 1924 definerede surrealismen som kunstnerisk bevægelse. Breton havde en samlende kraft, men var samtidig den som kontrollerede og afgjorde, hvem der hørte til inderkredsen blandt de surrealistiske kunstnere. Nogle blev udelukket, andre distancerede sig fra gruppen, og endelig var der dem, som forsøgte at skubbe surrealismen i nye retninger. Surrealismens tanker spredte sig langt ud over Frankrigs grænser og blev et internationalt fænomen. På den måde var surrealismen en bevægelse i konstant forandring.
Undersøg manifester
Et manifest er en erklæring, som fortæller om en gruppes retning, principper og mål. I Det surrealistiske manifest fra 1924 beskriver André Breton surrealismen som ren automatisme. Inspireret af Freuds teorier om det ubevidste ønskede han at sætte tanken fri fra fornuft og moral. Det var et opgør med borgerlige værdier og rædslerne fra Første Verdenskrig. Gennem kunsten skulle verden forandres og en mere sand virkelighed findes, men hvordan og hvorfor?
Del eleverne op i grupper og giv dem forskellige eksempler på manifester. Du kan fx inddrage Det futuristiske manifest eller Det kommunistiske manifest. Det kan også være andre tekster, som ikke er direkte manifester, som Den Franske Menneskerettighedserklæring, Mary Wollstonecrafts Et forsvar for kvindernes rettigheder, eller nyere eksempler som Extinction Rebellions Declaration of Rebellion. Der er også mange virksomheder, som har nedskrevne strategier og værdigrundlag, fx Googles Ten things we know to be true. Nogle er lange, så det kan være en fordel at finde uddrag. Er der tid, kan eleverne også selv søge efter manifester, som de har lyst til at undersøge.
Lad grupperne undersøge teksterne. Hvad vil de forandre? Er der noget, de er imod?
Præsentér for hinanden i klassen. Hvad har teksterne til fælles? Hvor adskiller de sig? Er der fx noget med sproget?
Skriv et manifest
Eleverne skal nu arbejde med deres egne manifester i grupperne. Brug modellen under bilag som struktur.
Grupperne skal først og fremmest tænke over formålet – hvad vil de forandre? Er det kunstnerisk, politisk, aktivistisk? Skal det handle om klassen eller hele verden?
De skal i gruppen blive enige om, hvilke værdier de vil kæmpe for, og hvordan de vil gøre det. Derudover skal de overveje sproget og deres målgruppe – hvem skal læse manifestet?
Opsamling
Lad eleverne skrive deres manifester ned og hæng dem op. Præsentér dem for hinanden i klassen.
Diskutér hvordan forandringer finder sted, og hvem der har magten til at ændre strukturer og dynamikker.
Opgaven kan justeres – eleverne kan arbejde med et fælles manifest for klassen, eller de kan trælle udvalgte emner. Du kan lade dem skrive en helt fri tekst, eller du kan give dem benspænd – fx at der skal være 10 punkter.
- Eksempler på manifester
- Papir og blyanter

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.