Kropssprog
Formål
At fokusere på betydningsfulde detaljer i værket som du ønsker, eleverne skal opdage/rette fokus mod (fx ansigtsudtryk, kropsholdning, positurer, proportioner osv.).
At eleverne erfarer værket "gennem kroppen", når kroppen inddrages aktivt og ikke kun gennem verbal formidling.
At vise hvordan kroppe kan fortælle historier og være stærke og sårbare på forskellige måder.
Sådan gør I
Øvelsen kan laves på flere måder. Vælg fx et værk og lad eleverne se godt på det, bed dem herefter om at bruge deres egne kroppe til at efterligne kroppen i værket. Spørg ind til hvordan det føltes, og hvad de synes kroppen udtrykker.
Du kan også bede dem se godt på værket og herefter diskutere to og to, hvad kroppen fortæller dem. Vurdér ud fra holdet og elevernes alder, hvad der vil passe bedst.
Kroppe kan fortælle historier. Empowerment kan fx se ud på mange måder. Hvordan ser stærke og svage kroppe ud – og kan en krop være begge dele? I kan også tale om kroppe og magt. Sammenlign forskellige kroppes udtryk i flere værker der er forskellige fra hinanden.
Opsamling
Har du bedt eleverne bruge deres egne kroppe, er det vigtigt at koble deres fysiske deltagelse til selve værkerne. Træk en rød tråd tilbage til elevernes øvelser i den videre snak om værket, eller sæt øvelsen i kontrast til det næste værk du viser. Diskutér med eleverne, hvad de synes var interessant i værket efter at have undersøgt det nærmere. Så de noget nyt i værket, som de ikke havde lagt mærke til før?
I skal bruge
- Et kunstværk
Indskoling
7 lektioner
Øvelse
15 minutter
Øvelse
5 minutter
Opgave
2 lektioner
Opgave
2 lektioner
Opgave
Under 1 lektion
Opgave
2 lektioner
Opgave
Under 1 lektion
Maleri af Ubekendt
Kunstværk
Skulptur af Niels Hansen Jacobsen
Kunstværk
Skulptur af Sonja Ferlov Mancoba
Kunstværk
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.