Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Det mellemlange forløb
Forløb

Vores by

Vores by

Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • At undersøge hvordan farver påvirker os forskelligt.
  • At undersøge hvordan farver kan ændre og forandre et sted eller stemning.
  • At undersøge et værk ved at koble det direkte til deres nærmiljø          
  • At gå sansende til værks i mødet med kunsten
  • Materialeforståelse igennem arbejdet med arkivering


SMK ForløbUdarbejdet af SMK Connect

Skift forløbslængde

Klassetrin
Mellemtrin
Indhold
6 lektioner

Opgave

Vores (natur)arkiv

Længde1 lektion og 30 minutter

Vores (natur)arkiv

Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK Connect skal eleverne udforske det nærliggende område. Eleverne får til opgave at indsamle et “naturarkiv” - en samling af genstande fra nærområdet, som matcher værket. De skal efterfølgende arbejde med arkivering som et greb i en udstilling af deres fund.

Lær værket at kende

Længde30 minutter

Klassen deles op i grupper på 3-4 elever. Du har som lærer på forhånd udvalgt værker fra connect.smk.dk, som kan relateres til jeres nærmiljø. Hver gruppe får tildelt et værk (nogle af værkerne kan sagtens gå igen). Eleverne skal nu lære værket bedre at kende igennem øvelsen ’Træd ind i værket’. Du kan efterfølgende samle op i plenum med disse hjælpespørgsmål:

  • Hvor er vi?
  • Hvordan er stemningen i værket? - Hvad får dig til at tænke det?
  • Hvis I stod inde i værket, hvilke lyde kan I så høre?
  • Hvilke lugte vil I koble til stedet?
  • Hvordan tror I det vil føles i kroppen at befinde sig lige der?

På et stykke papir skriver grupperne 10 stikord ned om værket, som de tager med sig, når de skal indsamle materialer til deres arkiv.

I skal bruge
  1. blyant
  2. papir
  3. udvalgte kunstværker som kan relateres til jeres nærmiljø

Indsamling af materialer + arkivering

Længde1 lektion

Eleverne skal nu ud at indsamle forskellige materialer i nærmiljøet, som de synes passer godt til værket. Husk at medbringe stikordene. Hver gruppe får udleveret en arbejdskasse, som indeholder diverse remedier (se eksempel under bilag) til indsamling og dokumentation: fx skitsepapir, ler, ziplock-poser, kamera, syltetøjsglas, pincet etc.

Arbejder de eksempelvis med værket Drenge ser på tudse af William Scharff, kan de fx gå efter, mos, siv, vand, græs, blå himmel, noget slimet, matchende farver: grønlige og rødlige nuancer osv. Som benspænd skal hver elev mindst indsamle 5 ting, så de har en håndfuld genstande at vælge ud fra.

Når alle grupper har indsamlet deres materiale, er det nu tid til at udvælge og arkivere fundene. (se eksempler under bilag)

I skal bruge
  1. en arbejdskasse med remedier
  2. stikord

Øvelse

Træd ind i værket

Længde15 minutter

Formål

At skabe en legende tilgang til at få eleverne i gang med at beskrive et værk.

At skærpe elevernes sanser og lade dem bruge både øjne, ører og lugtesans.

At lade eleverne bruge deres fantasi og forestillingsevne til at blive klogere på et værk.

Sådan gør I

Bed eleverne kigge godt på værket for derefter at forestille sig, at de tager et stort skridt ind i værket. De må stille sig lige der, hvor de helst vil være.

Giv eleverne lidt tid til lige at finde sig til rette i værket og husk dem på, at de både skal bruge øjnene, ørerne og lugtesansen.

Derefter kan du fx spørge:

Hvorfor valgte du at stille dig lige netop der?

Er der rart, der hvor du er? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvad kan du høre/se/lugte, der hvor du står?

Hvordan er temperaturen?

Er der meget plads, der hvor du står? Eller føler du dig klemt?

Hvis du skulle stå et andet sted, hvor ville du så gå hen?

Opsamling

Saml op på jeres snak: Har eleverne lagt mærke til nye ting ved at være inde i værket? Har de haft forskellige oplevelser af lugte, lyde m.v.? Og hvad gør det for deres oplevelse af værket og stemningerne i det? Hvorfor giver lige netop dette værk en meget ensartet eller en meget forskellig oplevelse blandt eleverne?

Træd ind i værket
I skal bruge
  1. Et kunstværk

Opgave

Byens farver

Længde4 lektioner

Byens farver

I denne opgave skal eleverne gå på opdagelse i deres lokalmiljø og finde forskellige farver. Med udgangspunkt i Poul Gernes’ og Aase Seidler Gernes’ brug af farver skal de herefter undersøge, hvordan farver kan ændre stemningen, udtrykket og fortællingen på et udvalgt sted.

Genskab byens farver

Længde2 lektioner

Eleverne deles i grupper på 4-5. Sammen skal de gå ud i deres lokalområde og fotografere forskellige farver. De kan fx tage et billede af en mur eller et byskilt helt tæt på. Efterfølgende skal de – med inspiration fra Poul Gernes’ og Aase Seidler Gernes’ værker med farvede cirkler – genskabe farverne fra byen på papir med farveblyanter. Har I lyst, kan i også bruge maling, hvor det er lettere at blande sine egne nuancer.

Elevernes farvecirkler hænges op side om side, og sammen danner de nu en slags portræt af byens farver. Tal om, hvorvidt der er farver der går igen, eller om der er et overordnet tema? Fx jordfarver, pasteller e.l.

I skal bruge
  1. papir
  2. farveblyant
  3. maling
  4. pensler

Kan farver forandre verden?

Længde1 lektion

Poul Gernes sagde, at farver forandrer verden. Han mente, at alle farver rummer forskellige historier, som kan ændre sig alt efter, hvem der ser på dem. Han har lavet mange farverige kunstværker, men har også dekoreret Paladsbiografen og Herlev Hospital i alverdens farver malet direkte på arkitekturen.

Eleverne skal i grupper finde et sted, et kunstværk eller en bygning i deres lokalområde, som skal forandres med farver. Du kan give dem et benspænd – fx at det skal være et sted, de synes er kedeligt eller utrygt, at det skal være et ikke-sted, hvor folk bare går forbi, eller at de alle skal arbejde med det samme lokale monument eller kunstværk.

Eleverne skal tage et foto af det, som de vil forandre med farver. Tilbage på skolen skal de printe det ud i sort hvid, så de kan lægge farver på.

Eleverne skal nu vælge de farver, de vil bruge. Lad dem diskutere hvordan de forskellige farver kan bruges. Skal det være kolde eller varme farver? Neon eller pastel? Skal de matche eller være i kontrast? Hvilken stemning eller historie vil de fortælle?

I skal bruge
  1. Noget til at tage billeder med

Opsamling

Længde1 lektion

Har eleverne valgt forskellige steder, kan I lave en byvandring, hvor de præsenterer deres proces og forklarer deres valg af farver – ellers kan I præsentere i klassen. Tal om hvordan farverne har ændret det valgte. Er det forskelligt, hvordan farverne påvirker os?

I kan også udvide opgaven ved at bede eleverne digte en historie, der passer til de farver, de har valgt. Er broen over vejen blevet en regnbue? Er idrætshallen blevet til en slikfabrik?


Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto