
Historien bag...
Mellemtrin
1 lektion
Eleverne skal gå på opdagelse i deres lokalmiljø og undersøge et lokalt kunstværk. Måske står der en buste et sted? Måske er der et relief på en mur? Eller måske er der en rundkørsel med et abstrakt kunstværk? Eller en video projiceret op på en mur? Alle typer kunstværker, I kan finde, vil fungere til opgaven.
Digt en historie
1 lektion
Gå ud og find et kunstværk i jeres lokalområde. Kig på værket og tal om, hvad I kan se. Eleverne skal ikke tolke eller bruge deres forhåndsviden, men blot beskrive. Du kan fx få dem til at forestille sig, at de skal beskrive det for en person, som aldrig har set værket før.
Lad dem eventuelt skrive nogle ord ned hver især som udgangspunkt for at starte en fælles samtale med hele klassen.
Brug fantasien
Eleverne skal nu sætte gang i fantasien og undersøge, hvad kunstværket ligner eller minder dem om – måske får det deres tanker og associationer i en helt ny retning? Med afsæt i deres beskrivelser af værket skal de nu tale om, hvilke egenskaber kunstværket kunne have – er der fx en form der ligner en hat? Hvad hvis overfladen var blød i stedet for hård? Hvordan ville kunstværket bevæge sig? Det kan være, at de også får lyst til at inddrage området omkring værket.
Med udgangspunkt i det, værket får dem til at tænke på, skal de nu digte en historie. Lav optag af elevernes svar og spørg ind. Har de fx talt om, at kunstværket ligner et bestemt dyr eller en genstand? Spørg ind til, hvordan det er havnet der? Eller hvordan det føles at være netop dér.
Opsamling
I kan slutte af med at skrive historien ned sammen eller lade eleverne digte videre hver for sig. Det kan også være, at I kan bruge historien som udgangspunkt for en leg.
I skal bruge
- Ingen specifikke materialer er påkrævet. Brug det, der er dér, hvor værket befinder sig: blade på jorden, småsten, skrald o.l.
På denne side
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.