Og hvor har du så hjemme? Det mellemlange forløb
Mellemtrin
5 lektioner og 35 minutter
Formålet med dette forløb er at undersøge mødet med et hjem og de historier, der ligger i hjemmets personlige genstande og lyde.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Lydcollager
- Registrering og fortolkning af genstande
- At undersøge de fysiske og sociale rammer for et hjem
Tegn dit drømmehus
Mellemtrin
1 lektion
Hvordan ville dit drømmehus se ud, hvis alt var muligt?
I denne opgave skal eleverne bruge deres fantasi og tegne deres drømmehus. Skal huset kun dække de basale behov, som et sted hvor man spiser, sover, går på toilettet etc.? Hvordan kan disse rum se ud, hvis man skulle gøre det ekstra rart eller sjovt? Hvad hvis man kunne tilføje flere rum, som man måske ikke har hjemme hos én selv; fx en biograf, et bibliotek, en slikbutik – hvad ville man så vælge?
Tegn dit drømmehus
1 lektion
- Lad eleverne gå sammen to og to og brainstorme over ting, de synes kunne være fedt at have i et hjem. Vis eksempler (se bilag) og fortæl eleverne, at det kun er fantasien, der sætter grænser.
- Ønsker de et hjem med et kæmpe bibliotek som Belle fra "Skønheden og Udyret"? Et enormt akvarium med koraller og farverige fisk som fylder hele kælderen? Et skur med værktøj til at bygge sæbekassebiler? En hel have lavet af en stor trampolin? osv.
- Lad eleverne tegne på A3 papir, så der er god plads.
- Vend evt. løbende tilbage til denne opgave, når der er tid hist og her i forløbet. Lad gerne eleverne farvelægge.
I skal bruge
- A3 papir
- Blyanter
- Farver
Trompe l'oeil med trompet, himmelglobus og Frederik III's proklamation
Maleri af Cornelius Norbertus Gijsbrechts
Ting
Et smukt tæppe, en himmelglobus, en trompet, konkylier og koraller stoppet ned i en skuffe. Der er kostbare ting, ting med en konkret funktion, ting fra naturen og ting skabt af menneskehånd. En overflod af genstande samlet på en lille bænk foran en bræddevæg. Vi ser ikke andet af rummet.
At snyde øjet
Det er malet så virkelighedstro, at man næsten kan række ud og tage fat i tingene. Det hedder trompe l’oeil som på fransk betyder ’at snyde øjet’. I 1600-tallet var det meget populært blandt kunstnere og fine folk. Så kunne man vise sine tekniske færdigheder, og som køber at man var med på noderne. Dette maleri blev bestilt og betalt af kong Frederik III. På den måde har kongen bestilt en form for ”selvportræt”.
Frederik III
Midt i virvaret ligger en bekendtgørelse med det røde kongelige sejl. Her fremgår det, at han er en konge med stor magt som regent i en søfartsnation. Her er genstande til brug på lange skibsfarter, og genstande hentet hjem fra fjerne egne. I 1600-tallet blev de europæiske lande til kolonimagter, og kunsten fortæller også om magt og økonomier.
Gijsbrechts
Gijsbrechts var hofmaler for Frederik den III og Christian VI. Han skabte mange af malerierne til det Kongelige Kunstkammer, en samling af kunst, kunsthåndværk, sære naturforekomster og andre ting, der kunne vække kongens nysgerrighed og behag.
Inspirationsord
- Magt
- Enevælde
- Kolonihistorie
- Trompe l’oeil
- Stilleben
- Ophobning
- Identitet
- Samleobjekt
- Rod
8 sekunder
Formål
At sætte fokus på hvordan vi umiddelbart ser og oplever et kunstværk, og hvor forskelligt vi hver især kan opleve et værk.
At vise hvor meget man reelt kan nå at opfange på kort tid. Men også hvad fordybelsen gør for mødet med værket, hvis man giver sig tid til en mere analytisk tilgang.
At skabe et fordybelsesrum med individuel undersøgelse af værket, der følges op af en fælles samtale
Sådan gør I
Sæt eller stil eleverne foran det valgte værk med ryggen til og forklar:
Før I skal tale om værket, skal vi lave et lille eksperiment. En undersøgelse viser nemlig, at folk der ser på kunst på et kunstmuseum i gennemsnit kigger på et værk i 5-8 sekunder. I skal derfor teste, hvor meget man får ud af at se på et kunstværk i 8 sekunder.
Forklar at eleverne altså får 8 sekunder til at se på værket, mens du tager tid.
Når du siger NU, vender eleverne sig mod værket og kigger. Når tiden er gået, beder du eleverne vende fronten mod dig og ryggen til værket. Viser du værket på skærm/smartboard, kan du evt. lukke det ned, mens I taler i plenum.
Spørg eleverne hvordan de oplevede værket, og hvad de husker. Spørg ind til deres oplevelser: Hvorfor fik de særligt øje på X? Lagde de mærke til forskellige ting?
Opsamling
Saml op på øvelsen ved at gøre opmærksom på, at vi måske godt på 8 sekunder kan fornemme, om vi kan lide eller ikke lide et værk, om det fanger vores opmærksomhed eller ej, om det er rodet/kaotisk eller ordnet/harmonisk. Men hvis vi vil i dybden med værket, må vi blive lidt længere og være tålmodige.
Øvelsen leder over i værksamtalen og analysen: Hvad kan vi få ud af værket, hvis vi bruger lidt længere tid på det? I kan fx starte med at se nærmere på de ting, eleverne lagde mærke til på de 8 sekunder.
Lagde mange særligt mærke til farverne, kan I gå dybden med dette: Er der brugt særlige farver (varme, kolde, klare, dystre, kontraster etc.)? Her kan du gøre opmærksom på, hvordan kunstnere kan bruge virkemidler, der fanger vores opmærksomhed eller lokker os til at kigge lidt længere.
Efter jeres værkanalyse kan du evt. tale med eleverne om, hvad der fanger deres opmærksomhed i et værk, og hvad der kunne få dem til at blive lidt længere tid foran et værk.
The Object Game
Mellemtrin, Ungdomsuddannelse
1 lektion
Hvordan kan det være, at et objekt kan symbolisere noget helt bestemt for en person eller en familie og have en særlig værdi, mens det for andre kan være ligegyldigt eller betyde noget helt andet?
Inspireret af Haim Steinbach skal eleverne i denne opgave eksperimentere med at observere, registrere og fortolke objekter. Alle elever skal medbringe en personlig genstand fra deres hjem, som repræsenterer deres familie eller har en stor betydning for dem. Vigtigt: Eleverne skal holde objekterne hemmelige for hinanden, indtil de skal bruges i opgaven. Gør dem også opmærksomme på ikke at medbringe alt for skrøbelig genstande, som de ikke ønsker andre skal røre ved. Opgaven er god til at undersøge objekters betydninger, afhængig af øjet der ser. Opgaven peger også på et vigtigt arbejdsområde for et museum: at indsamle, registrere, udstille og formidle genstande fra forskellige genstandsfelter. Derved mimer eleverne også arbejdsmetoder fra museumsfeltet.
De 3 runder
1 lektion
- Opdel eleverne i to grupper i to rundkredse.
- Bed eleverne om at finde deres medbragte genstande frem og placere dem i midten af hver af deres rundkredse.
- Sørg for at tage billeder af alle opstillinger undervejs, så I kan genbesøge dem til opsamlingen.
De skal igennem 3 runder.
1. runde: Her skal eleverne på skift placere og systematisere objekterne på hver deres måde. Måske ønsker man at kategorisere dem efter størrelse, efter former eller farver? Man må ikke tale sammen undervejs. Hver person har 1 minut til at stille objekterne op og tage et billede på mobilen eller iPad’en (10min)
2. runde: Del de to grupper op i yderligere to grupper, så der nu er fire grupper i alt. På skift skal hver gruppe samarbejde om at kategorisere ALLE genstandene i deres rundkreds uden at tale sammen (heller ikke med tegnsprog eller andet kropsprog), men grupperne skal være enige og fortsætte med at omrokere genstandene, indtil alle I gruppen er enige. (2x5min) Tag fotos af opstillingerne.
Det interessante med denne runde er at observere den non-verbale dynamik i gruppen. Hvordan kommunikerer man uden det talte sprog? Hvordan fremlægger man sin idé? Hvordan går man på kompromis? Hvem er tilbageholdende, hvem tager styringen?
3. runde: Eleverne går igen sammen i de to oprindelige grupper. En elev (nr. 1) vælger et objekt fra bunken, som ikke er vedkommendes eget. Eleven skal beskrive objektets umiddelbare udseende, og hvilken betydning eleven forestiller sig, objektet har. Objektets ejer (elev nr. 2) afslører dernæst objektets betydning for sin familie, og hvorfor vedkommende har valgt at tage det med. Elev nr. 2 vælger nu et nyt objekt fra bunken og beskriver det, og sådan forsætter gruppen til alle objekter er kommet i spil (15min) (cirka 1 minuts taletid per person).
Som lærer går du rundt mellem grupperne, lytter og stiller opklarende spørgsmål til eleverne, som fremlægger.
Forslag til opsamling (10 min)
Du kan enten vælge at samle op undervejs efter hver runde eller tage en fælles snak i plenum til allersidst.
Tal om de 3 runder:
- Hvilke systemer eller kategorier arbejdede eleverne med i runde 1? (se evt. fotos).
- Hvordan oplevede gruppen samarbejdet i runde 2, hvor de ikke måtte tale sammen?
- Hvordan var det at få sit personlige familieobjekt fortolket af en anden person? Var der mange, der pegede på genstandens konkrete betydning for familien, eller var forslagene i den helt modsatte retning?
I skal bruge
- Personlige genstande
- Evt. en kasse med forskellige genstande til dem som har glemt
- Mobil eller iPad til fotografering
Når søndagen summer
Mellemtrin
3 lektioner og 30 minutter
Hvad er det første, du kommer til at tænke på, når du hører ordet søndagsstemning? Er det morgenmad i sengen? Varme sokker? Fodboldtræning? Eller familieudflugt? Nogle elsker at nyde søndagen i et langsomt tempo, mens andre har et pakket program for dagen.
I denne opgave skal eleverne spore sig ind på, hvordan en søndag kan se ud hjemme hos dem. De skal skabe en fortælling i form af lyde fra deres hjem.
Søndagsstemning
1 lektion
Start med en indledende snak i klassen om søndagsstemning. (10min)
- Spørg eleverne, hvad de kommer til at tænke på, når du siger søndagsstemning.
- Hvordan ser deres søndage typisk ud?
- Hvordan vil den ideelle søndag se ud for dem?
Lad eleverne dele erfaringer og spore sig ind på, hvordan en søndag kan se ud hos dem. Kom gerne ind på nogle af disse punkter:
- Hvordan vågner du?
- Hvordan spiser du morgenmad? Hvor? Hvad?
- Hvad har du/din familie typisk af aktiviteter i løbet af dagen?
- Hvad laver du/I typisk søndag aften?
- Hvilke rutiner har du, inden du går i seng?
- (sæt evt. andre/flere punkter på selv)
Storyboard (30min)
- Eleverne laver hver et storyboard der billede for billede beskriver "en søndag hjemme hos dem" i form af lyde - med skitser og stikord for hvert frame. (Se eksempel på storyboard under bilag).
- Der skal mindst være 5 frames. For eksempel:
- Vækkeuret ringer eller fuglefløjt eller mor/far vækker
- Radio/kaffemaskine (fra køkkenet)
- Morgenbordet, avis, hælder juice op, müeslipakken rasler
- Taler i telefon med mormor, anden aktivitet
- Tager sko på, går ud, lukker døren
- Etc.
I skal bruge
- Arbejdsark 'storyboard'
- Blyant
Hjemmeoptagelse
1 lektion
- Eleverne skal arbejde videre med deres storyboard – fx angive rækkefølgen af lydene.
- De optager reallyde på iPad eller mobil.
- Fortæl dem at det er vigtigt, at de optager lydene enkeltvis. De skal senere arbejde med et lydprogram, hvor man kan lægge lydene henover hinanden.
- Eleverne skal desuden gøre sig følgende overvejelser, både når de arbejder videre med deres storyboards, og når de skal optage og redigere:
- Hvilke lyde skal indgå i hver sektion
- Hvad er rækkefølgen på lydene – er der flere lyde på samme tid?
- Tænk over tempo: kommer lydene i rap, eller går der noget tid, inden den næste lyd kommer?
- Hvor meget fylder de enkelte lyde? Fremtrædende lyde? Baggrundslyde? Svage lyde?
- Som et benspænd i opgaven må hver frame max vare 12 sekunder.
- Til næste lektion har alle lydene klar til redigering
I skal bruge
- Mobil/iPad,
- Arbejdsark 'storyboard'
- Blyant
Fremvisning
30 minutter
Du kan vælge at lade eleverne afspille deres '"søndagslyde" enkeltvis eller bede eleverne om at placere deres lydafspiller forskellige steder i klassen. Se derefter hvilken stemning det giver, hvis alle lydene bliver afspillet samtidig, mens I cirkulerer rundt og lytter til lydene.
I skal bruge
- Lydafspiller
Sammensæt lyden af din søndag
1 lektion
Eleverne skal tage udgangspunkt i deres storyboards. De skal redigere i deres lydoptagelser og sammensætte lydene.
I skal bruge
- Computer/Ipad
Mellemtrin
5 lektioner og 35 minutter
Opgave
1 lektion
Maleri af Cornelius Norbertus Gijsbrechts
Kunstværk
Øvelse
5 minutter
Opgave
1 lektion
Opgave
3 lektioner og 30 minutter
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.