Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det korte forløb
Udskoling
Under 1 lektion
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Skitsetegning
- At skrive et fællesdigt
- At tale om roller i fællesskabet
- Personlige masker
Uden titel
Skulptur af Søren Jensen
© Søren Jensen / VISDA
Skulptur
Gips beklædt med glasfiber, beton, mosaikstifter, jernkæde
1985
1170 x 710 x 710 mm (Netto)
Skitse bliver til digt
Udskoling
Under 1 lektion
Med udgangspunkt i Søren Jensens skulptur ´Uden titel´, 1985 sætter opgaven fokus på elevernes umiddelbare indtryk i mødet med kunstværket. Som titlen antyder, skal eleverne lave en hurtig skitse af værket og finde ord til værket, som omdannes til et fællesdigt.
Eleverne udfordres til at ”slippe kontrollen” ved at registrere detaljerne i værket gennem en skitse og åbne værket op med deres egne ord i deres tankestrøm.
Fra skitse til digt
15 minutter
- Alle elever får et stykke A5 papir og en blyant.
- De får to minutter til at lave en lynskitse af kunstværket. Husk at en skitse er en hurtigtegning!
- Når de to minutter er gået, skal eleverne hver især skrive 3 ord ned på papiret. Det kan være ord, der beskriver kunstværket, noget værket får dem til at tænke på, en stemning eller en følelse, som værket giver dem.
- Når alle elever har skrevet 3 ord, skal de strege ét ud. Og så strege ét mere ud. Nu har alle ét ord tilbage.
- Inddel klassen i grupper på ca. 4-5 personer. De får nu til opgave at sætte de indsamlede ord sammen til et kort digt.
- Få eleverne til at overveje, hvordan digtet skal fremsiges: Skal digtet hviskes, råbes eller siges i kor?
- Fremfør digtene for hinanden. Det er godt at læse digtet højt to gange, for at alle får det hele med.
- Diskutér forskelle og ligheder mellem de forskellige digte, deres stemning og de ord, der bliver brugt.
Videre værksamtale
- Værket har ikke nogen titel. Hvilken titel vil I give værket?
- I værket er de to former forbundet med en metalkæde. Diskutér, hvad materialet betyder for vores ide om de to figurers forbindelse.?
- Diskutér i grupper, hvordan andre materialer ville kunne give andre former for forbindelse? Hav evt. en kasse med forskellige materialer (græsstrå, cykelslange, garn, snor m.v.) som kan underbygge dialogen.
- Værksamtalen kan bevæge sig videre til forskellige måder, man kan være bundet sammen på (familiebånd, ægteskab, arbejdsfællesskab, bofæller, fængsel osv.)
I skal bruge
- Et kunstværk
- Papir
- Blyant
- Evt. en kasse med forskellige materialer
Family Sha-la-la
Video af Lilibeth Cuenca Rasmussen
© Lilibeth Cuenca Rasmussen / VISDA
Video
Video m. lyd, 4:25 min
1998
Individ og fællesskab
Kunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen har samlet sin familie foran kameraet i en video, der med sin grynede billedkvalitet afspejler tilblivelsesåret 1998. De er alle klædt i ens sort tøj, de har næsten alle ensartet sort hår, og de forsøger at lave en fælles koreografi til sangen Sha la-la med kunstneren som anfører. Sangen var meget populær i Filippinerne i 1990’erne, og den tilhørende dans var kendt af de fleste. Men her i familien Cuenca Rasmussen kan de ikke helt få musik og bevægelse til at falde i hak.
Humor
Der er noget næsten rørende over især farens forsøg på at fange dansetrinnene, uden dog helt at lykkes. Rørende, men heller ikke uden humor, peger kunstneren på nogle af de dynamikker, der opstår i familier, og som ofte følger os livet igennem. Hvem skiller sig ud? Hvem forsøger at tilpasse sig?
Kulturel identitet
Kunstneren bruger ofte sin egen familiehistorie som ramme for undersøgelser af kulturel identitet. Hun er datter af et dansk-filippinsk ægtepar og opvokset i Danmark. I andre værker går hun tæt på sin filippinske mormors dagligdag, på religiøse ritualer i Filippinerne, og på sin egen hybride etnicitet.
Inspirationsord
- Kulturel identitet
- Videokunst
- Performance
- Relationer
- Familier
- Krop
- Forskellighed
- Fællesskab
Roller i fællesskabet
Udskoling
Under 1 lektion
Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på? Bliver man nogle gange pålagt en rolle? Kan man have vidt forskellige roller, alt efter hvem man er sammen med?
Med udgangspunkt i Lilibeth Cuencas værk "Family Sha-la-la", 1998 skal eleverne i denne opgave undersøge deres egne roller i forskellige fællesskaber.
Eleverne skal lave en maske med udvalgte sætninger, der siger noget om deres rolle i fællesskabet.
Jeg er (ikke) den der...
Ikke oplyst
Eleverne skal nu undersøge deres egne roller i fællesskabet.
- Lad eleverne vælge et fællesskab som de ønsker at tage udgangspunkt i, fx fodboldklubben, familien, klassen, kor, venindegruppen etc.
- Lav en lynøvelse på 5 min, hvor eleverne tænker på deres roller i fællesskabet og skriver alle de stikord ned som de kan komme i tanke om.
- Eleverne skal nu skrive mindst 5 sætninger der starter med "Jeg er (ikke) den der....
- For at hjælpe dem på vej, kan du selv komme med et eksempel, fx: I vennegruppen - Jeg er den der altid husker de andres fødselsdage, Jeg er den der tit går i panik, Jeg er ikke den der taler mest, Jeg er den der altid har snacks med, Jeg er den der tager tidligt hjem fra festen.
Eleverne skal nu lave en maske. Dette kan gøres på forskellige måder, alt efter hvor lang tid I har til rådighed. (se bilag for inspiration)
Fremgangsmåde til maske
- Tegn omridset af et ansigt på A3 papir
- Klip ansigtet ud
- Udhul øjne og mund
- Skriv de 5 sætninger på en lang strimmel papir, i samme bredde som munden.
- Lad sætningerne "rulle" ud af munden ved at fastgøre strimlen til munden, enten med tape eller lim.
- I kan nu vælge at arbejde videre med masken, enten ved at tegne, farvelægge, lave collage eller assemblage på masken.
- Hvordan kan I fortolke sætningerne og overføre det til noget visuelt på masken?
Opsamling
- Lav en udstilling med maskerne
- Tal om de forskellige roller eleverne har valgt at arbejde med
- Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på?
- Bliver man nogle gange pålagt en rolle?
- Kan man have vidt forskellige roller alt efter hvem man er sammen med?
Værksamtale
15 minutter
I kan se Lilibeth Cuencas videoværk via linket her: Family Sha la la - YouTube
- Lad eleverne se hele video
- Hvad lægger de mærke til?
- Hvordan er personerne i videoen ens? Hvordan er de forskellige?
- Byd ind med din viden om værket (se. evt. værktekst)
Videre værksamtale
- I kan tale videre om forskellige roller i fællesskaber, fx om vennegrupper og forskellige dynamikker der kan opstå.
- Måske har I oplevet, hvordan fællesskaber skifter, når nogen ikke er der?
- Og hvad der sker, når der fx kommer en ny ind, som ikke var der før?
I skal bruge
- Video af kunstværket
Family Sha-la-la
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Individ og fællesskab
Kunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen har samlet sin familie foran kameraet i en video, der med sin grynede billedkvalitet afspejler tilblivelsesåret 1998. De er alle klædt i ens sort tøj, de har næsten alle ensartet sort hår, og de forsøger at lave en fælles koreografi til sangen Sha la-la med kunstneren som anfører. Sangen var meget populær i Filippinerne i 1990’erne, og den tilhørende dans var kendt af de fleste. Men her i familien Cuenca Rasmussen kan de ikke helt få musik og bevægelse til at falde i hak.
Humor
Der er noget næsten rørende over især farens forsøg på at fange dansetrinnene, uden dog helt at lykkes. Rørende, men heller ikke uden humor, peger kunstneren på nogle af de dynamikker, der opstår i familier, og som ofte følger os livet igennem. Hvem skiller sig ud? Hvem forsøger at tilpasse sig?
Kulturel identitet
Kunstneren bruger ofte sin egen familiehistorie som ramme for undersøgelser af kulturel identitet. Hun er datter af et dansk-filippinsk ægtepar og opvokset i Danmark. I andre værker går hun tæt på sin filippinske mormors dagligdag, på religiøse ritualer i Filippinerne, og på sin egen hybride etnicitet.
Inspirationsord
- Kulturel identitet
- Videokunst
- Performance
- Relationer
- Familier
- Krop
- Forskellighed
- Fællesskab
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.