Skitsetegning
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling, Ungdomsuddannelse, Voksenuddannelse
10 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk
- Papir
- Blyanter
Formål
At opleve værket og undersøge værkets detaljer og fortællinger nærmere. Ikke alle elever er lige hurtige til at aflæse visuelle udsagn.
At fokusere på særlige detaljer i værket som du ønsker, eleverne skal undersøge nærmere (fx ansigtsudtryk, påklædning, en skulpturs former etc.).
At opleve værket ”gennem fingrene” og ikke kun gennem mundtlig formidling.
Sådan gør I
Før I går i gang, er det vigtigt at afklare, hvad en skitse er:
En hurtigtegning, der er intet viskelæder, hvis man synes man har sat en forkert streg, tegner man en ny henover. Ingen skal se tegningen bagefter, så det handler IKKE om, at være god til at tegne.
Alle elever får et stykke papir og en blyant.
Bed eleverne om at tegne en skitse af værket. Man kan bede dem om, at lave en skitse af hele værkets motiv eller blot en detalje. Man kan også bede dem frit vælge tre detaljer, de vil skitsere, for at lade dem vælge ud fra interesse.
Det er vigtigt, at de ved, hvor lang tid de har til øvelsen.
Sig til når der er 1 min. tilbage, så de kan sætte de sidste streger.
Øvelsen kan udbygges (især for ældre elever):
Lad eleverne tegne skitsen og giv derefter 2 min. til at notere tre stikord ned: Hvad lagde I særligt mærke til ved værket, da I skitserede det? Var der noget I undrede jer over, da I tegnede?
På denne måde forbereder de sig hver især til opsamlingen og den videre værksamtale.
Opsamling
Når eleverne har tegnet deres skitser samles der op:
Hvad lagde de mærke til, da de tegnede?
Så de noget nyt i værket, som de ikke havde lagt mærke til før?
Hvad synes de var interessant i værket efter at have undersøgt det nærmere? etc.
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.