En gæst til bords – surrealistisk samskabelse
En gæst til bords – surrealistisk samskabelse
Et langbord dækket med fin dug, krystalglas og karafler fyldt med vin er iscenesat i et rum. Stemningen er god og ansporer til et festligt selskab – hvem byder vi til bords?
I denne opgave skal eleverne med udgangspunkt i forskellige surrealistiske værker fortolke og samskabe “en gæst” til selskabsbordet, ud fra udvalgte materialer og nogle benspænd.
Bliv fortrolig med værket.
10 minutter
Eleverne deles op i grupper på fire, og hver gruppe vælger et af de udvalgte surrealistiske værker, som de ønsker at arbejde med. Gruppen skal nu lære værket bedre at kende igennem øvelsen Værket får mig (ikke) til at tænke på.
Opsamling på øvelsen: Lad grupperne på skift læse deres ord op.
Hvilke ord har de valgt – hvad i værket fik dem til at skrive netop det ord? Hvad kom de ikke til at tænke på?
Tip: Hvis eleverne har svært ved at finde et ord de ikke kommer til at tænke på, kan du hjælpe dem på vej ved at spørge: “Er der et ord, du slet ikke kan få til at passe ind i billedet? Noget der giver en helt anden stemning eller en hel anden situation".
- Blyant
- Papir
Gæsten til festen
30 minutter
Du har gjort et materialebord klar, som eleverne kan tage fra. Hver gruppe får et stort stykke afdækningspapir, som de kan bruge som gæstens krop/kerne dvs. papiret omdannes til en tredimensionel, kropslig form. (se eksempel under bilag)
Grupperne skal nu i fællesskab skabe en gæst til festen ud fra følgende benspænd:
- Gæsten skal kunne placeres på en stol ved bordet. Tænk på form og størrelse
- Hver elev i gruppen skal aftegne en af deres egne kropsdele 1:1 på et stykke papir, klippe den ud og sætte den på gæsten (måske har jeres gæst fire ben på hovedet?)
- Gruppen skal udvælge mindst tre ord fra øvelsen Bliv fortrolig med værket, som de bearbejder med de materialer der er til rådighed, og lade det indgå i deres fælles gæst.
- Der er maks. 30 minutter til at løse opgaven.
Opsamling:
Lav en fælles iscenesættelse for hele klassen: grupperne placerer gæsterne ved bordet, giver dem et navn/titel, og præsenterer dem kort for resten af klassen.
Få eleverne til at sætte ord på deres proces.
Arbejdsspørgsmål:
Hvordan gik I til opgaven?
Hvad fik jer til at vælge netop de materialer?
Hvilke elementer fra kunstværket ønskede I at få med i “gæsten”? (fx stemning, farver, former)
Hvordan var tempoet i jeres proces?
Hvis vi skulle personificere de gæster, der sidder til bords ud fra deres udseende, hvilke personligheder synes I så de rummer?
- Langbord, dug, diverse pynt og service til bordet, stole
- Materialer der er til rådighed på skolen, naturmaterialer.
- Sakse, afdækningspap, limpistoler, forlængerledning,

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.