Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Billedmanipulation

Udskoling

1 lektion

Billedmanipulation

Tænk hvis man kunne spole tiden tilbage eller bringe personer fra fortiden til nutiden?

Eleverne skal nyfortolke et værk ved enten at iscenesætte sig selv i et guldaldermaleri eller integrere personer og motiver fra værket i deres nutidige (by)landskab, og dermed eksperimentere med fortælling og stemning.

Billedmanipulation

1 lektion

I grupper på 3-4 skal eleverne vælge et maleri fra guldalderen, enten med et landskab eller et bymotiv. For at spare tid kan du på forhånd udvælge kunstværker fra SMKs digitale samling.

Iscenesættelse

  • Med afsæt i det valgte værk, skal eleverne vælge at fotografere et sted eller dem selv. Bed eleverne tænke over hvordan værket og det, de fotograferer, skal spille sammen. Tal om betydningen af perspektiv, komposition, farver, kropssprog, mm.
  • Eleverne skal nu enten selv indgå i kunstværket eller lade personerne/motiver fra kunstværket indgå i det (by)landskab de har fotograferet.
  • Brug programmet Collage maker som kan findes på Skoletube. Her kan eleverne uploade deres billeder, klippe ud, fjerne baggrunde og tilføje effekter. Du kan også bruge programmet Photopea, som er mere avanceret.
  • Bed eleverne tænke over, hvilken fortælling/stemning der er i deres valgte kunstværk? Hvad ønsker de at tilføje/ændre ved kunstværket, som giver en ny og interessant vinkel på fortællingen/stemningen?

Opsamling

  • Lad eleverne præsentere for hinanden. Tal om hvilke virkemidler eleverne benyttede og hvordan det har ændret det værk de valgte eller det sted de fotograferede.
  • I kan perspektivere til guldalderkunstnerne, og diskutere om de manipulerede med virkeligheden dengang?
  • I kan også tale om hvor og hvornår man manipulerer med billeder i dag – og hvorfor? Måske manipulerer eleverne selv med virkeligheden – i så fald på hvilke måder? Og hvorfor?


Se en guide til hvordan du bruger Collage maker og Photopea.

I skal bruge

  1. Mobiltelefon der kan fotografere
  2. Computer med internetadgang

En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord

En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord

Johan Thomas Lundbye

Mennesket i det store landskab

På billedet ses et landskab bestående af en høj lerskrænt, som ligger ned til havet. For foden af skrænten og midt i billedet står to mennesker og en hest med en vogn, der er gået i stykker. Hvor har de været, og hvor er de på vej hen? Selvom de er små i billedet, lægger man mærke til dem, fordi de er badet i kraftigt sollys, der skinner ind fra højre side. Man kan følge kysten langt bagud i billedet. I det fjerne kan en by skimtes med silhuetter af kirketårne og møller. Hesten, vognen og menneskene i billedet synes at være langt fra civilisationen. Hvordan kan de få hjælp til at komme videre?

Overdrivelse fremmer forståelsen

Danmark er et lille og relativt fladt land. Da Lundbye tegnede skitsen til maleriet, så han ikke en klint, der var nær så høj, som den han maler frem her. De små figurer i landskabet bruges til at understrege naturens overvældende størrelse og kraft. Lundbye ønskede at skabe indbegrebet af den danske natur: de danske kyststrækninger. Men ikke nok med at motivet skulle være særligt dansk, det skulle også kunne måle sig med udlandets (især Tysklands) bjerge som led i en større nationalromantisk bevægelse i tiden.

Inspirationsord

  • Idyl
  • Guddommelig
  • National identitet
  • Landskab
  • Udfordring
  • Naturkraft
  • Civilisation