Postkort
Udskoling
1 lektion
I denne opgave rejser eleverne ind i et værk fra perioden 1800-1900 og sender værket som postkort til en nær ven eller et familiemedlem. I postkortet beretter de om stedet, atmosfæren og de oplevelser, de har haft på ”rejsen”. Opgaven har til hensigt at styrke elevernes forestillingsevne og lader dem sanse værkets stemning og atmosfære, og med deres egne ord udvide fortællingen i værket.
En hilsen fra...
1 lektion
- Lad eleverne vælge et værk fra open.smk.dk fra perioden, som de synes godt om.
- De skal skrive 10 stikord ned, som de kommer til at tænke på, mens de kigger på værket.
- For at spare tid kan du på forhånd printe et udvalg af værker ud i A5 format, som de kan vælge imellem.
- Tal evt. om postkort-formatet og vis eksempler på et rigtigt postkort, som du måske engang har modtaget.
- Hvad vælger man at skrive? Hvad er det mest essentielle, når der er begrænset plads?
Fortæl eleverne
- Forestil dig, hvordan det er at være på det sted, du ser på billedet. Sæt særligt fokus på stedet og stemningen – hvordan du oplever den? Hvilke tanker gør du dig, lige dér og nu
- Udvælg nogle af stikordene, som du vil arbejde videre med. Skriv et postkort. Lav først en disposition, inden du skriver på det printede kort.
- Hjælp eleverne med at zoome ind på stemningen – fx ved brug af tillægsord. Sæt sanserne i spil.
Opsamling
- Overvej om I vil lave en fysisk postkasse i pap.
- Smid alle postkortene deri. Tag et par postkort frem i starten af timen de kommende par uger og læs dem op, så guldalderstemningen drysses henover (dansk)timerne i det næste stykke tid.
I skal bruge
- Eksempler på postkort
- Print af værker i A5 format
- Blyanter