Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Duften af mit hjem
Opgave

Duften af mit hjem

Duften af mit hjem

Kender du det, at et gammelt minde pludselig dukker op i hjernen, når din næse møder en bestemt duft?

Selv den svageste duft kan sætte gang i din indre film og få de skarpeste billeder frem fra barndommen, ferien eller det sted, du altid går forbi på vej til skolen.

I denne opgave dykker vi ned i duftene fra vores hjem. Hvilke dufte forbinder vi med vores hjem, og hvilke duftkombinationer giver os følelsen af at høre hjemme? Er det din mors parfume? Din bedstefars cigar? Duften af din yndlingsret? Eller måske lugten af jeres gulvtæppe i stuen?

Eleverne skal lave et "hjemmelaboratorie", hvor de indkapsler forskellige dufte fra deres hjem som en slags parfume.

Parfumebrygning

Længde1 lektion

  • Eleverne skal hjem og reflektere over, hvilke dufte de og deres familier forbinder med deres hjem.
  • De skal registrere de forskellige dufte (gå rundt i alle rum og notere stikord på et stykke papir over de dufte, de registrerer).
  • De skal nu udvælge 5 dufte, som de forbinder allermest med deres hjem, eller dufte der giver dem den største følelse af hjem.
  • Eleverne skal indsamle 5 dufte og medbringe dem til næste lektion + et syltetøjsglas.
  • Se introduktionsvideoen ’Duften af mit hjem’ som inspiration. https://vimeo.com/957635465
I skal bruge
  1. Madolie
  2. Syltetøjsglas
  3. Vand
  4. Pipette
  5. Madfarver
  6. Diverse "dufte"

Association

Længde15 minutter

Som forberedelse kan du som lærer lave forskellige "duftkrukker". Hvis der er mangel på tid, kan du som lektie på forhånd bede eleverne om at medbringe en duft hver. Noget de ganske nemt kan finde i deres hjem, baghave, altankasse eller på vej til skolen.

Sørg dog for at uddelegere duftene, så alle ikke medbringer det samme. Fordel fx eleverne i grupper, hvor de hver især skal finde en sød duft, en syrlig, en fersk, en frisk, en metallisk etc. En duftkrukke kan fx bestå af et gammelt syltetøjsglas foret med vat, med forskellige elementer som afgiver en duft (se forslag under bilag).

Klassen har nu en samling af mindst 15 forskellige dufte. Gør det tydeligt for eleverne, at opgaven ikke går ud på at gætte, hvad der ligger i duftkrukken, men at det handler om, hvad duften får dem til at tænke på.

I skal bruge
  1. Duftkrukker med diverse dufte fra et hjem
Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto