Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Blik på kvindeportrætter

Udskoling

Under 1 lektion

Blik på kvindeportrætter

I denne opgave sætter vi særligt fokus på værket ´En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh af Elisabeth Jerichau Baumann. Værksamtalen og opgaven åbner op for samtaler om normer, iscenesættelser og stereotyper, som eleverne evt. oplever i deres hverdag eller lægger mærke til i forskellige medier.´

Sammenlign værkerne

15 minutter

Med udgangspunkt i værket ´En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh´skal eleverne sammenligne pottesælgersken med kvinderne fra de andre værker fra perioden. Vær opmærksomme på hvordan I i klassen eksempelvis taler om orientalisme, så nogle elever i klassen ikke oplever at blive eksotiserede.

  • Vi har samlet en række portrætter af kvinder fra slutningen af 1800-tallet fra SMK’s samlinger.
  • To og to kan eleverne sammenligne, hvordan kvinder fra det danske borgerskab blev iscenesat i kontrast til pottesælgersken fra Gizeh.
  • Lav en opsamling. Hvilke ligheder og forskelle så I?

Værker

Elisabeth Jerichau Baumann, Forfatterinden Emma Kraft (1834-1881) 

Bertha Wegmann, Anna Seekamp. Kunstnerens søster (1882)

Fritz Syberg, Portræt af Anna Syberg (1896)

Vilhelm Hammershøi, Ida Ilsted, senere kunstnerens hustru (1890)

Vilhelm Hammershøi, Stående nøgen kvinde (1890)

I skal bruge

  1. Værkerne
  2. Papir
  3. Blyant

En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh

En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh

Elisabeth Jerichau Baumann

Brevveksling

Ikke oplyst

  • Eleverne arbejder i grupper på 4 og skal i denne opgave lave en brevveksling mellem pottesælgersken og en af kvinderne fra det danske borgerskab.
  • I brevet kan eleverne komme omkring nogle af disse benspænd:

Beskriv det sted kvinderne befinder sig 

Beskriv hvad der er sket lige inden situationen på malerierne

Beskriv noget kvinderne er glade for eller sætter pris på

Beskriv noget kvinderne er trætte af eller finder problematisk

Beskriv deres ønsker og drømme for fremtiden

                  

Forslag til opsamlende spørgsmål

  • I hvor høj grad er vi med til at skabe vores egen identitet?
  • Hvordan er ens egne forventninger eller andres forventninger med til at påvirke, hvad man gør og siger i forskellige situationer
  • Oplever eleverne, at der er forskel på, hvad der forventes af forskellige mennesker afhængig af køn eller alder?

I skal bruge

  1. Kunstværker
  2. Papir
  3. Blyant