Anbefalede Øvelser
Anvendt i Opgaver
En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh(1876-1878)
Maleri af Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881)
Et direkte blik
Den unge kvinde sidder i skyggen af en teltdug. Benene og armene falder afslappet ud til siderne, og hun støtter den ene albue mod en bunke farverige, orientalske tæpper. Hendes blik møder os åbent, nysgerrigt men måske også udfordrende? Ansigtet er i skygge, mens lyset spiller henover hendes krop klædt i halvt gennemsigtigt stof. Tunge smykker pryder hendes håndled, hals og pande. Bag hende står rækker af store lerpotter. Udenfor teltdugen rejser ørkenstøvet sig. Blå, dybrøde og gyldne farver går igen over hele billedfladen.
Orientalisme set med en kvindes øjne
I 1800-tallets Europa var det på mode med motiver fra Mellemøsten, eller Orienten. Vestlige kunstnere – og deres publikum – var fascinerede af, hvad de opfattede som orientalske menneskers eksotiske udseende, dragter, skikke og levevis. Normalt var kunstnerne mænd og motiverne ofte smukke kvinder uden særlig meget tøj på, som blev købt af mænd og set af mænd. Her er det imidlertid en kvinde fra Vesten, der maler en kvinde fra Ægypten, og man kan spørge sig selv om det gør en forskel for beskuerens møde med værket? Kunstneren rejste i 1869-79 og 1874-75 rundt i Tyrkiet, Grækenland og Ægypten.
En moderne kvinde
Baumann var en usædvanlig kunstner for sin tid. Født i Polen og uddannet i Tyskland havnede hun i Danmark, fordi hun blev gift med billedhuggeren Jens Adolf Jerichau. Her blev hendes malestil opfattet som ”udansk”, og hun blev ringeagtet som kvinde, fordi hun satsede på sin kunstneriske karriere, rejste ud i verden og arbejdede, i stedet for at blive hjemme og være husmor for sin mand og ni børn.
Inspirationsord
- Kvindelige kunstnere
- Orientalisme
- Blikket
- Kroppen
- Eksoticisme
- Varme farver
- Kønsroller
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.
Det Moderne Gennembrud: Det mellemlange forløb
Udskoling
Ikke oplyst
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembruds kunst og historiske kontekst og ved at perspektivere til vores egen samtid. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det lange forløb
Udskoling
Ikke oplyst
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker. Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med: