Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Roller i fællesskabet

Udskoling

Under 1 lektion

Roller i fællesskabet

Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på? Bliver man nogle gange pålagt en rolle? Kan man have vidt forskellige roller, alt efter hvem man er sammen med?

Med udgangspunkt i Lilibeth Cuencas værk "Family Sha-la-la", 1998 skal eleverne i denne opgave undersøge deres egne roller i forskellige fællesskaber.

Eleverne skal lave en maske med udvalgte sætninger, der siger noget om deres rolle i fællesskabet.

Jeg er (ikke) den der...

Ikke oplyst

Eleverne skal nu undersøge deres egne roller i fællesskabet.

  • Lad eleverne vælge et fællesskab som de ønsker at tage udgangspunkt i, fx fodboldklubben, familien, klassen, kor, venindegruppen etc.
  • Lav en lynøvelse på 5 min, hvor eleverne tænker på deres roller i fællesskabet og skriver alle de stikord ned som de kan komme i tanke om.
  • Eleverne skal nu skrive mindst 5 sætninger der starter med "Jeg er (ikke) den der....
  • For at hjælpe dem på vej, kan du selv komme med et eksempel, fx: I vennegruppen - Jeg er den der altid husker de andres fødselsdage, Jeg er den der tit går i panik, Jeg er ikke den der taler mest, Jeg er den der altid har snacks med, Jeg er den der tager tidligt hjem fra festen.

Eleverne skal nu lave en maske. Dette kan gøres på forskellige måder, alt efter hvor lang tid I har til rådighed. (se bilag for inspiration)

Fremgangsmåde til maske

  • Tegn omridset af et ansigt på A3 papir
  • Klip ansigtet ud
  • Udhul øjne og mund
  • Skriv de 5 sætninger på en lang strimmel papir, i samme bredde som munden.
  • Lad sætningerne "rulle" ud af munden ved at fastgøre strimlen til munden, enten med tape eller lim.
  • I kan nu vælge at arbejde videre med masken, enten ved at tegne, farvelægge, lave collage eller assemblage på masken.
  • Hvordan kan I fortolke sætningerne og overføre det til noget visuelt på masken?

Opsamling

  • Lav en udstilling med maskerne
  • Tal om de forskellige roller eleverne har valgt at arbejde med
  • Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på?
  • Bliver man nogle gange pålagt en rolle?
  • Kan man have vidt forskellige roller alt efter hvem man er sammen med?

Værksamtale

15 minutter

I kan se Lilibeth Cuencas videoværk via linket her: Family Sha la la - YouTube

  • Lad eleverne se hele video
  • Hvad lægger de mærke til?
  • Hvordan er personerne i videoen ens? Hvordan er de forskellige?
  • Byd ind med din viden om værket (se. evt. værktekst)

Videre værksamtale

  • I kan tale videre om forskellige roller i fællesskaber, fx om vennegrupper og forskellige dynamikker der kan opstå.
  • Måske har I oplevet, hvordan fællesskaber skifter, når nogen ikke er der?
  • Og hvad der sker, når der fx kommer en ny ind, som ikke var der før?


I skal bruge

  1. Video af kunstværket

Family Sha-la-la

Billede på vej.

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Individ og fællesskab

Kunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen har samlet sin familie foran kameraet i en video, der med sin grynede billedkvalitet afspejler tilblivelsesåret 1998. De er alle klædt i ens sort tøj, de har næsten alle ensartet sort hår, og de forsøger at lave en fælles koreografi til sangen Sha la-la med kunstneren som anfører. Sangen var meget populær i Filippinerne i 1990’erne, og den tilhørende dans var kendt af de fleste. Men her i familien Cuenca Rasmussen kan de ikke helt få musik og bevægelse til at falde i hak.

Humor

Der er noget næsten rørende over især farens forsøg på at fange dansetrinnene, uden dog helt at lykkes. Rørende, men heller ikke uden humor, peger kunstneren på nogle af de dynamikker, der opstår i familier, og som ofte følger os livet igennem. Hvem skiller sig ud? Hvem forsøger at tilpasse sig?

Kulturel identitet

Kunstneren bruger ofte sin egen familiehistorie som ramme for undersøgelser af kulturel identitet. Hun er datter af et dansk-filippinsk ægtepar og opvokset i Danmark. I andre værker går hun tæt på sin filippinske mormors dagligdag, på religiøse ritualer i Filippinerne, og på sin egen hybride etnicitet.

Inspirationsord

  • Kulturel identitet
  • Videokunst
  • Performance
  • Relationer
  • Familier
  • Krop
  • Forskellighed
  • Fællesskab