Forhold, fællesskaber og forelskelse
Hvordan kan kroppen i kunsten optræde som motiv for fortællinger om følelser, relationer og hvad det vil sige at være menneske? Under dette tema sigtes der mod at skabe plads til gode og åbne samtaler, hvor mødet med kunsten aktiverer vores egne erfaringer, kroppe og sanser.
Forløb
Færdige undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect indenfor temaet Forhold, fællesskaber og forelskelse.
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det korte forløb
Udskoling
Under 1 lektion
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Skitsetegning
- At skrive et fællesdigt
- At tale om roller i fællesskabet
- Personlige masker
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det mellemlange forløb
Udskoling
3 lektioner og 10 minutter
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At tale om svære og problematiske følelser
- At gå kropsligt og sanseligt til et kunstværk
- At tegne følelser
- At bruge deres kroppe som pensler
Forhold, fællesskaber og forelskelse: Det lange forløb
Udskoling
4 lektioner og 40 minutter
Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Sammenligning af kvindeportrætter
- Automatdigtning
- At tale om svære og problematiske følelser
- Mini-installationer i papkasser
- At bruge deres kroppe som pensler
Undervisningsmaterialer
Her kan du finde inspiration til at bygge dit eget undervisningsforløb inden for temaet 'Forhold, fællesskaber og forelskelse'.
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.