Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst

Anvendt i Opgaver

Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby(1892)

Maleri af G.A. Clemens (1870-1918)

Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby
Værktype

Maleri

Teknik

Olie på lærred

Datering

1892

Dimensioner

795 x 1075 mm (Netto)

Overflader og materialer

Hovedmotivet er et gårdinteriør ved en maskinfabrik, og samtidig en undersøgelse af forskellige materialers overflader og former. De toppede brosten, knust glas, tagsten, mursten og jern i forskellige stadier af slid fra nymalet til rustent.


Fascination af rød

Til højre står en stor metaltank, der er malet med mønje; en rød farve, der pga. blyindholdet var meget giftig, men også meget brugt, fordi den var god til at beskytte mod rust. I modsætning til den høje kedel med store rustpletter ser tanken ud til at være både nylavet og nymalet. Måske har den lysende rødorange farve givet Clemens lyst til at male motivet. I hvert fald har han været meget optaget af de mange røde nuancer: Fra husmuren og tagfladen til tanken og rustpletterne. Foroven brydes den rødlige dominans af udsigten til grønne træer og en klar blå himmel.


Nye tider – industrien sætter sine spor

Det meste i billedet relaterer sig til det arbejde, som udføres. Forrest på de toppede brosten ligger en hestesko. Maskinfabrikken fungerede tilsyneladende også som et smedeværksted, hvor man kunne få nye sko til sin hest. Til venstre er der en ophobning af metalskrot bl.a. fra flere landbrugsredskaber. På gårdspladsen arbejder to mænd med en stor ovn. Ovnen og tanken peger mod portåbningen ind til maskinfabrikken, hvor tre mænd arbejder i lysskæret fra glødende jern. De hårdtarbejdende mænds ansigter er uden detaljer. Industrialiseringen satte sit præg på Danmark i slutningen af 1800-tallet, og det virkelighedsnære motiv fra en maskinfabrik viser, hvordan de nye tider også fandt vej til de mindre bysamfund.


Inspirationsord

  • Industrialisering
  • Det moderne gennembrud
  • Fabriksmiljø
  • Den arbejdende krop
  • Overflader
  • Farver
  • Naturalisme