Gårdinteriør fra en maskinfabrik i en provinsby(1892)
Maleri af G.A. Clemens (1870-1918)
Overflader og materialer
Hovedmotivet er et gårdinteriør ved en maskinfabrik, og samtidig en undersøgelse af forskellige materialers overflader og former. De toppede brosten, knust glas, tagsten, mursten og jern i forskellige stadier af slid fra nymalet til rustent.
Fascination af rød
Til højre står en stor metaltank, der er malet med mønje; en rød farve, der pga. blyindholdet var meget giftig, men også meget brugt, fordi den var god til at beskytte mod rust. I modsætning til den høje kedel med store rustpletter ser tanken ud til at være både nylavet og nymalet. Måske har den lysende rødorange farve givet Clemens lyst til at male motivet. I hvert fald har han været meget optaget af de mange røde nuancer: Fra husmuren og tagfladen til tanken og rustpletterne. Foroven brydes den rødlige dominans af udsigten til grønne træer og en klar blå himmel.
Nye tider – industrien sætter sine spor
Det meste i billedet relaterer sig til det arbejde, som udføres. Forrest på de toppede brosten ligger en hestesko. Maskinfabrikken fungerede tilsyneladende også som et smedeværksted, hvor man kunne få nye sko til sin hest. Til venstre er der en ophobning af metalskrot bl.a. fra flere landbrugsredskaber. På gårdspladsen arbejder to mænd med en stor ovn. Ovnen og tanken peger mod portåbningen ind til maskinfabrikken, hvor tre mænd arbejder i lysskæret fra glødende jern. De hårdtarbejdende mænds ansigter er uden detaljer. Industrialiseringen satte sit præg på Danmark i slutningen af 1800-tallet, og det virkelighedsnære motiv fra en maskinfabrik viser, hvordan de nye tider også fandt vej til de mindre bysamfund.
Inspirationsord
- Industrialisering
- Det moderne gennembrud
- Fabriksmiljø
- Den arbejdende krop
- Overflader
- Farver
- Naturalisme
Forløb
Kunstværket er anvendt i følgende undervisningsforløb udarbejdet af SMK Connect.

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At skærpe deres blik for deres egen by
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At reflektere over, hvad kunst er, og hvor man kan møde kunst
- At skabe eller ændre på en stemning et specifikt sted i byen
- At skabe et kunstværk i fællesskab til deres by

Vores by
Formålet med dette forløb er at aktivere elevernes fantasi og forestillingsevne i arbejdet med deres lokalmiljø og den kunst, der findes i deres by. De skal bruge deres sanser og gå på opdagelse i farver og materialer, samt i rum og relationer, når de undersøger, hvad der er særligt for deres by. Med afsæt i værker fra SMK’s samling bliver eleverne klogere på forskellige kunstneriske udtryk og på, hvad kunsten kan bidrage med i deres nærmiljø. Derudover skal de arbejde praktisk-æstetisk med historier fra deres eget liv og det sted, hvor de bor.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At undersøge forskellige kunstneriske udtryk
- At gå sansende til værks i mødet med den by, de færdes i til daglig
- At skærpe deres egen oplevelse af kunst.
- At aktivere fantasi og forestillingsevne.
- At samskabe og inspirere hinanden.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.