
Er der kunst i din by?
Er der kunst i din by?
I denne opgave skal I undersøge forskellige kunstneriske udtryk med afsæt i værker fra SMK’s samling. Efterfølgende skal eleverne gå på opdagelse i deres egen by og se hvilken kunst, de kan finde – eller ikke kan finde.
Kunstens mange udtryksformer
30 minutter
Kunst kan have mange udtryk. Start en dialog om hvad man kan lave kunst af, og hvilke kunstværker eleverne kender til og har mødt. Ud over tegning, maleri og skulptur findes der også video, lyd, performance, readymades, landart og meget andet. Her kan du med fordel vise forskellige eksempler.
Med udgangspunkt i udvalgte værker fra SMK’s samling skal eleverne undersøge forskellige kunstneriske udtryk. Tal om forskellene mellem det abstrakte og det figurative, mellem forskellige materialer, kunstneriske udtryksformer og de historier, kunsten kan fortælle. Er der noget særligt, der tiltaler dem? Hvilke forskelle og ligheder er der? Er der noget, I kan sammenligne med i jeres by?
- Kunstværker der viser forskellige udtryksformer
Kunstværker
Find kunst i din by
1 lektion
Gruppearbejde
Del eleverne op i grupper på 3-4 elever. De skal nu ud og undersøge, om de kan finde kunst i deres egen by. Eleverne kan fotografere og tegne det, de finder, som dokumentation, men I kan også gå rundt i byen sammen bagefter og tale om det, de har fundet.
Benspænd
Giv gerne eleverne nogle benspænd for at konkretisere og hjælpe dem på vej.
Fx ved at ”give dem et par briller på” så de kigger efter noget specifikt:
- Det kunne være særlige materialer, der går igen fra de værker, I sammen har kigget på
- Det kan være kunst, der fortæller en historie
- Kunst du ikke forstår eller som overrasker, eller hvor du er i tvivl om det er kunst
- Kunst der vækker en følelse i dig eller leder dine tanker et andet sted hen.
- Kunst der gør dig opmærksom på oversete eller ukendte sider af din by
- Kunst der er koblet til bygninger
Du kan som lærer overveje at sende grupperne ud i forskellige områder i byen, som skal udforskes, så eleverne ikke vælger det samme.
Hvis eleverne ikke kan finde kunst, eller hvis der ikke er noget oplagt kunst i byen, kan I have en fællessnak om manglen på kunst. Er der oplagte steder i byen, hvor man kunne placere noget kunst? Hvorfor lige der? Hvordan kunne kunsten se ud?
- Papir
- blyanter
- tegneunderlag
- Mobil/tablet eller noget andet at fotografere med
I vores by kan du finde...
1 lektion
Når alle grupper er vendt hjem, skal I gå i dybden med det, de har udvalgt.
Spørgsmål:
- Hvor fandt I det?
- Hvorfor synes I, det er kunst?
- Hvad interesserer jer ved værket?
- Gemmer der sig en historie i værket?
- Hvordan påvirkede kunsten dig? Skabte den en debat, vækkede en tanke eller følelse, inspirererede, overraskede?
- Hvordan syntes I, at kunsten passer til stedet?
Opsamling:
Eleverne kan præsentere for hinanden i klassen, eller I kan lave en byvandring, hvor I går rundt til elevernes udvalgte værker og steder og taler om det på lokationerne

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.