© Ejler Bille / VISDA
Et væsen
Ejler Billes abstrakte bronzeskulptur har en tydelig tyngde og en sjov rytme. Ingen sider er ens, og den er både kantet og blød. Abstraktionen synes total, indtil vi læser værkets titel. Næbdyr? Hvor? Men så sker det; mod himlen løfter den sit næb, væk fra sin gumpetunge krop. Skulpturen bliver til en fabulerende figur med åbninger, der antyder øjne, og en gabende eller måske syngende mund, og med ét er den i bevægelse.
Natur som inspiration
Billes tidlige skulpturer kredser om stiliserede dyr og biomorfe former. Særligt fugle som inspiration og motiv havde en plads hos Bille. Det ubevidste skulle udtrykkes gennem en fri association med materialer, og til sidst ende med ”et levende væsen”, som han sagde. En praksis, hvor former, kompositioner og dyr åbenbarede sig i den skabende proces. En praksis, han bl.a. delte med Sonja Ferlov Mancoba.
Den abstrakte surrealisme
Bille søgte et mere nonfigurativt formsprog i sine surrealistiske undersøgelser, og sammen med Vilhelm Bjerke-Petersen og Richard Mortensen var han med til at stifte kunstnersammenslutningen Linien. Sammenslutningen ville fremme nyskabende kunst og introducerede abstraktion og et surrealistisk billedsprog inspireret af den spanske kunstner Miró i Danmark.
Inspirationsord
- Abstraktion
- Væsner
- Biomorf
- Fantasifuld
- Modernisme
- Frihed
- Det ubevidste
- Det legende

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.