Eventyrlige væsner: Det korte forløb
Indskoling
2 lektioner og 40 minutter
Formålet med forløbet er at aktivere elevernes fantasi og nysgerrighed, når de med forskellige materialer skal skabe deres egne væsner og herigennem forholde sig til deres egen væren i verden.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At interviewe et kunstværk
- At undersøge kunsten gennem kroppen
- Blindmodellering i ler
- At bygge boliger til væsner af naturmaterialer
Hun var aldrig alene
Maleri af Kathrine Ærtebjerg
© Kathrine Ærtebjerg / VISDA
Maleri
Olie på lærred
2004
2000 x 2000 mm (Netto)
Et magisk univers
En ung pige sidder i sin seng. Hun ser ud til at sidde behageligt med store puder i ryggen. Hun smiler til os og har sit blik bestemt fæstnet på os. Hun har taget fint og farverigt tøj på, og om halsen har hun en perlekæde. Omkring hende i sengen sidder nogle dyr og skabninger: en edderkop og nogle væsner, der ligner aber. Fra det blå sengetøj vokser der små gevækster. Er pigens seng i gang med at forvandle sig til en magisk skov med mærkelige dyr og væsner? Den rosa baggrund ligner et stort rødt gardin, der omkranser sengen og skaber et intimt rum.
En dobbelthed
På den ene side har værket et barnligt, naivt og let udtryk med dets klare, stærke farver og pigen, der legende viser det univers frem, hun har omkring sig af dyr og planter, som var det en slags huleleg. På den anden side har værket en mere dyster side: Er værelset hendes tilflugtssted, hvor hun endelig kan slappe af, fordi det kan være svært at finde venner ude i den virkelige verden? Er hun i virkeligheden ensom og har opfundet sine egne venner her? Værkets titel hun var aldrig alene kan læses som noget hun måske fortæller sig selv, i en tid hvor hun føler sig ensom. Eller måske har hun en paranoid oplevelse af ikke at kunne få fred?
Inspirationsord
- Ensomhed
- Fantasiverden
- Pubertet/overgang
- Hemmelighed
- Hule
- Venskab
- Væsener
Interview
Formål
At undersøge værkerne ved at skulle identificere sig med motivet eller materialet.
At spørge om, se på og reflektere over alt det man undrer sig over ved værket.
At skabe en legende og kropslig tilgang til et værk.
Sådan gør I
Vælg et værk. Forklar at eleverne skal arbejde sammen to og to og på skift agere enten 1) nysgerrig interviewer eller 2) kunstneren, værket i sin helhed eller en detalje i værket. Den ene elev (den nysgerrige interviewer) skal stille spørgsmål, og den anden elev skal svare og altså tage værket på sig.
Forklar eleverne, at de skal stille spørgsmål om alt det, der undrer dem. Og at det er op til ”værket”/eleven at finde på svar. Bed dem om at stille opklarende spørgsmål undervejs.
Eksempler på spørgsmål til værket:
”Hvad er du lavet af?”
”Hvordan føles du?”
”Hvad er dit største ønske?”
Eksempler på spørgsmål til kunstneren:
”Hvorfor har du valgt de her farver?”
”Hvad tænkte du på, da du lavede værket?”
”Hvad kan du bedst lide ved værket?”
Etc.
Giv eleverne ca. 3 minutter til hvert interview, hvorefter de bytter roller.
Opsamling
I den fælles opsamling kan hver gruppe nævne et par spørgsmål og svar, som du samler op på: Hvad talte de om? Hvad var de særligt optagede af? Spørg også eleverne, hvordan det var at lege værk og interviewer. Fik de nye tanker om værket? Var det svært?
Goddag med kroppen
Indskoling
Under 1 lektion
Mennesker trykker hinanden i hånden eller giver et kram. Hunde snuser hinanden bagi. Hvordan hilser dit væsen?
I denne opgave skal eleverne agere væsner og bevæge sig rundt i klasselokalet og hilse på hinanden, som de forestiller sig, at deres væsen ville gøre. Du kan lave din egen samling af væsenkort eller bruge SMK´s ”klar-til-print” væsenkort, som du finder under bilag. I denne opgave sætter vi fokus på kropsprog – både afkodning af andres kropssprog og iscenesættelse af egne kroppe.
Sådan hilser jeg
10 minutter
1. runde:
- Eleverne får hver et billede af et væsen (se bilag). Vær opmærksom på at nogle af væsnerne går igen.
- Sig til eleverne: Kig godt på jeres væsen. Nu skal I prøve at forestille jer, hvordan jeres væsen vil hilse på hinanden? Hjælp eleverne på vej: Er det et genert væsen, eller er det nysgerrigt på at møde andre. Kig på dets krop, har det arme eller ben, det kan bruge til at hilse med? Hvad med dets ansigtsudtryk? osv.
- Nu skal eleverne rundt og hilse på hinanden med deres særlige væsen-hilsen. Bed eleverne om at tage et ekstra godt kig på deres væsen, mens du samler alle billederne sammen. Lad eleverne hilse i et par minutter. Du kan lægge mærke til, om der er nogle af hilsnerne, der går igen?
- Få ro i klassen. Nu er det tid til at samle op i plenum. Du kan fx spørge: Hvor mange mødte nogle væsener, som brugte deres arme til at hilse med? Brugte deres ben? Brugte deres mund? Hvordan ville væsnet bevæge sig, hvis det er glad? Hvad hvis det var et ondt væsen? Modigt? osv.
- Fortæl eleverne, at nogle af dem har haft de samme væsner – mon de kan gætte, hvem det var? Hvorfor?
2. runde:
Nu skal eleverne lære hinandens væsener endnu bedre at kende.
- Bed eleverne om at gå rundt og hilse på hinanden igen - men nu på forskellige måder.
- Fortæl eleverne: "Første gang I hilser på en klassekammerat, skal I bruge jeres egen væsen-hilsen, men næste gang skal I bruge den hilsen, som I lige selv er blevet mødt med. For hver gang man møder et nyt væsen, kopierer man den hilsen, og giver den videre til den næste man møder.
- Lad eleverne hilse i et par minutter.
- Placer alle billederne af væsener et sted, hvor alle kan se dem.
- Lav en opsamling: Hvilket væsen ville I helst møde i virkeligheden? Hvorfor? Er der et væsen, I slet ikke har lyst til at møde i virkeligheden? Hvorfor?
I skal bruge
- Billeder af væsner, printet og klippet ud (se bilag)
- Et rum hvor I kan bevæge jer forholdsvis frit
Bilag
Blindmodellering
Indskoling
Under 1 lektion
Knug det, klem det, a det, kild det!
I denne opgave arbejder vi med blindmodellering og kobler mundtlig instruktion til hændernes formgivning af leret. Denne opgave har fokus på proces og materialeundersøgelse. Leret kan desuden genbruges i andre opgaver under temaet Væsner
Mit lervæsen
15 minutter
- Hver elev får en klump ler.
- Bed eleverne om at placere hænderne under bordet eller omme bag ryggen, alt efter hvor I er.
- Nu skal eleverne lære lerklumpen lidt bedre at kende. Fx kan du sige til eleverne: Prøv at veje leret i den ene hånd, hvor tung føles jeres klump? Hvad sker der, hvis I sætter neglene i leret? Borer tommelfingeren igennem leret? Niver overfladen med spidserne af jeres fingre? Hvad hvis I maser klumpen rigtig hårdt med den ene hånd? osv.
- Nu skal eleverne forme forskellige figurer efter dine instrukser, gerne efter tid. Start fx med noget nemt og øg sværhedsgraden, samtidig med at de får lidt mere tid til hver form, fx et æg (10sek), en støvle (15sek), en blomst (20sek) osv.
- Lad gerne eleverne kigge, for hver gang de laver en ny form. Du kan også selv lade dem komme på banen med forslag.
- Afslut med at lade dem forme et væsen.
- Gem evt. lerklumpen – den kan I bruge i en anden opgave.
I skal bruge
- En klump ler til hver elev på størrelse med en knytnæve
Skab en bolig til dit væsen
Indskoling, Mellemtrin
2 lektioner
I mosens sumpområde under et elletræ, lige hvor træets grene er vokset sammen, så de danner et hul. Det er der, Elverfolket helst vil bo! Hvor vil dit væsen helst bo?
I denne opgave skal I bygge en bolig til et væsen. I skal udenfor og samle, hvad naturen kan byde på af materialer. Og I skal finde et lille udendørs område, hvor hver elev udvælger et sted at bygge (se inspirationsbilleder). Eleverne kan i denne opgave forholde sig nysgerrigt til et nærliggende miljø med en undersøgende tilgang til naturens materialer.
Her bor jeg
2 lektioner
- Start i klassen. Sæt jer i rundkreds med hver jeres væsen. Lad eleverne kigge godt på deres væsen. Hvis det var et levende væsen, hvordan ville det så være? Tal om det på kryds og tværs. Lad eleverne på skift færdiggøre sætningen: ”mit væsen kan godt lide…” – ”mit væsen kan ikke lide…”
- Fortæl eleverne, at I om lidt skal bygge en bolig til jeres væsen ude i naturen. Hvad tror de, at væsnet har brug for? Og hvilke steder tror de, at væsnerne helst vil bo? (på en træstub, midt på vejen, i et hul?). Fortæl også, at nogle væsner godt kan lide at være hemmelige. I skal finde forgængelige materialer. Hvad vil det sige, at noget er forgængeligt? Tag evt. en samling af materialer med til at vise frem, både naturmaterialer og kunstige materialer. Med elevernes hjælp kan I sortere materialerne i forgængelig og ikke forgængelig.
- Sammen skal I kigge på de materialer, du har medbragt, og tale om hvordan man kan bygge med dem. Fortæl at I har ler og snor som hjælpematerialer – vis eleverne, hvordan materialerne kan sammensættes. Fx blade som tag, grene og ler som mur, hegn af agern på række (suppler evt. med fotoeksempler).
- Nu skal eleverne ud at samle materialer og derefter bygge boligerne. I kan med fordel udvælge et mindre område og lade eleverne arbejde sammen to og to. Alle bygger og eksperimenterer med materialerne. Hvis man finder en god måde at bygge på med materialerne, må man meget gerne dele de gode idéer med hinanden.
- Tal også om, hvilken rolle jeres væsner har i fællesskabet/samfundet. Er det et væsen, der beskytter andre, bestemmer og leder eller noget helt andet. Hvilken betydning kan det få for placeringen af deres boliger?
- Hvis nogle er hurtigt færdige, kan de lave flere detaljer, fx møbler, en have, et vagttårn etc.
- Gå på rundvisning og kig på hinandens huse. Tag billeder af husene – husk at de jo er forgængelige. Kom evt. tilbage en anden dag og kig på boligerne for at se, hvordan de med tiden har ændret sig.
I skal bruge
- Ler
- Snor
- Saks
- Beholder
- Evt. skovl
- Naturmaterialer
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.