Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for Kunst
De skjulte ting

De skjulte ting

Mellemtrin, Ungdomsuddannelse

2 lektioner

Hvor går din grænse for, hvad dine gæster må se i dit hjem? Din yndlingsbamse der står på din seng? Din mors gamle natkjole der hænger på badeværelset? Opvasken fra i går?

I denne opgave skal I arbejde med, hvad man viser frem og ikke viser frem i sit hjem. Eleverne skal tage et billede af et af rummene fra deres hjem, eller et billede af en situation derhjemme, for derefter at skjule dele af billedet - det der er "privat", og det man ikke ønsker at vise frem for andre. Opgaven har til hensigt at styrke elevernes bevidsthed om grænser og normer indenfor ens hjem.

Det du ikke ser

30 minutter

Eleverne skal nu ”skjule” dele af billedet med hvid maling – hvilke genstande ønsker de at ”slette”?

Opsamling

Hæng gerne billederne op eller læg dem på gulvet i klassen, så I sammen kan kigge på dem. Spørg ind til de enkelte billeder:

  • Hvilken situation har de valgt, og hvad de har ønsket at gemme væk.
  • Kan man alligevel tyde, hvilke genstande der er gemt væk?
  • Hvilken virkning har det ”skjulte” udtryk for forståelsen af situationen?
  • Vækker det mere nysgerrighed?

I skal bruge

  1. Udprintet billede
  2. Hvid maling
  3. Pensler

Iscenesæt og fotografer en situation hjemme hos dig

30 minutter

Du kan overveje at lade eleverne lave en hurtig skitsetegning af den situation, de tænker på, inden de iscenesætter scenariet derhjemme. Gør det tydeligt for eleverne, at det gerne må være en ”opdigtet” situation – noget de ikke nødvendigvis selv gør.

  • Eleven vælger en dagligdagssituation derhjemme, som de ikke normalt gør, når der er gæster tilstede.
  • Eleven iscenesætter situationen. Fx: spiller Xbox under et tæppe på sofaen, med puder i ryggen, chipspose og dåsesodavand på sofabordet. Sokker på gulvet etc.
  • Eleven "forlader scenen". Der må ikke være personer med i billedet, men kun ting.
  • Eleven tager nogle billeder, så de har flere at vælge imellem
  • Der afprøves forskellige opstillinger og scenarier.
  • Eleven vælger det billede, de bedst kan lide.
  • Printer det ud i A4 eller sender det til din mail.
  • Du skal sørge for at få printet alle elevernes billeder inden næste lektion.

Hvad du ikke ser

30 minutter

Hjælp eleverne i gang ved at tale emnet varmt gennem en fælles samtale:

  • Hvordan ser hjemmet fx ud, når du er alene eller ikke har haft tid til at rydde op?
  • Hvordan ser det ud, når du venter besøg? Er der ting, du pakker væk?
  • Hvilke handlinger foretager du dig normalt ikke, hvis der er gæster til stede?
  • Kan de komme i tanke om en dagligdagssituation, som man ikke umiddelbart deler med andre? Måske med familie og venner, men ikke med fremmede?
  • Hvorfor er nogle situationer mere private end andre?
  • Prøv at lade dem begrunde hvorfor/hvorfor ikke? Er det noget de gør/ikke gør bevidst, eller kan det være noget, de automatisk gør/ikke gør, fordi de er påvirket af familiens normer eller har det med sig i deres kulturelle bagage?

Giv gerne et eksempel selv, og lad eleverne danne sig et visuelt billede af rummet og genstandene i hovedet. Du kan fx fortælle om de ting, du tager frem ude på badeværelset, når du gør dig klar inden sengetid. Den måde du hænger vasketøjet op på inde i stuen. Eller dit strikketøj, som ligger lidt rodet i hjørnet af sofaen.

OBS! Denne opgave kan svær for dem, som ikke ønsker at vise deres hjem frem. Det kan du imødekomme ved at komme med et udvalg af fotos på forhånd, som eleverne kan vælge og arbejde videre på.

I skal bruge

  1. Evt. printede billeder
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret Forløb