
Hvor på kroppen sidder kunstværket
Formål
At få en kropslig fornemmelse af kunstværket og indkredse hvilke sanser kunstværket sætter i spil. Værket kobles til elevernes egne sanseerfaringer og skaber relevans.
At sætte ord på en kropslig og følelsesmæssig oplevelse, og skabe rum for de forskelligartede oplevelser kunstværket kan sætte i gang.
At tale om kunstværkets virkemidler: Er det fx den grønne farve, der påvirker eleverne eller en detalje i motivet?
Sådan gør I
Hver elev får udleveret et "Hvor på kroppen sidder kunstværket"-arbejdsark.
Bed eleverne om at mærke godt efter, hvor på kroppen de synes, de bedst kan mærke kunstværket. Giv evt. selv et eksempel: Er det hjertet, fordi du bliver berørt? Hænderne, fordi du får lyst til at røre ved værket? Hovedet, fordi du får en masse tanker? etc.
Eleverne skal sætte et kryds eller en cirkel på tegningen af menneskekroppen dér, hvor de kan mærke kunstværket. Det kan fx være i hovedet, i hjertet, i fingrene, i tæerne, i maven, på huden, på ryggen osv.
Opsamling
Hvorfor har de valgt netop den del af kroppen? Få dem til at forklare deres valg. Stikord: lugte/smage, se/høre, farver, varmt/koldt, hurtigt/langsomt etc. Er det fx fordi de synes, det lugter godt? Eller dårligt? At det er blødt at gå på? At det kilder? At de bliver glade eller kede af det?
Til slut kan man spørge, hvad de får lyst til at lave i eller med kunstværket?
FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!

Superflex
Hvad?
I 2002 blev København og Malmø plastret til med Superflex’ orange og sorte plakat. Værkets kraftige farver og dets retoriske kvaliteter stiller flere spørgsmål end det giver svar – for hvem er “de fremmede”, hvem er “os” og hvem er “danskerne”? Hvem havde sat plakaterne op, og hvem var de rettet imod? Og er værket humoristisk og sarkastisk eller provokerende og forargende?
Hvem?
Kunstnergruppen Superflex blev dannet i 1993 og består af Rasmus Nielsen, Jakob Fenger og Bjørnstjerne Reuter Christiansen. De arbejder med politisk kunst, særligt med fokus på installation, byrum og performance. Værket fra 2002 var en kritisk kommentar til den nyvalgte regerings nationalkonservative blik på immigranter og integration, og en stikpille til den offentlige debat. Værket er lavet med udgangspunkt i en særlig tid, men hvordan er det relevant i dag?
Hvor?
Superflex er kendt for at skabe værker, der fungerer udenfor kunstrummet. Værkets placering har en betydning for, hvordan beskueren møder det. I det offentlige rum er der ikke en tydelig afsender, og udsagnet blander sig med byens stemmer, ligesom farverne kan give associationer til butikkernes tilbudsplakater eller advarselsskilte i trafikken. På museet ved beskueren, at der er tale om et kunstværk, og man kan lade værket leve videre andetsteds ved at tage en plakat fra bunken med hjem. Men hvordan opleves værket, når det hænger hjemme i stuen?
Inspirationsord
- Aktivisme
- Rum
- Plakatkunst
- Fællesskab
- Debat
- Identiet
- Provokunst
- Sted
- Politik
- Minoriteter
FOREIGNERS, PLEASE DON'T LEAVE US ALONE WITH THE DANES!

Superflex
Hvad?
I 2002 blev København og Malmø plastret til med Superflex’ orange og sorte plakat. Værkets kraftige farver og dets retoriske kvaliteter stiller flere spørgsmål end det giver svar – for hvem er “de fremmede”, hvem er “os” og hvem er “danskerne”? Hvem havde sat plakaterne op, og hvem var de rettet imod? Og er værket humoristisk og sarkastisk eller provokerende og forargende?
Hvem?
Kunstnergruppen Superflex blev dannet i 1993 og består af Rasmus Nielsen, Jakob Fenger og Bjørnstjerne Reuter Christiansen. De arbejder med politisk kunst, særligt med fokus på installation, byrum og performance. Værket fra 2002 var en kritisk kommentar til den nyvalgte regerings nationalkonservative blik på immigranter og integration, og en stikpille til den offentlige debat. Værket er lavet med udgangspunkt i en særlig tid, men hvordan er det relevant i dag?
Hvor?
Superflex er kendt for at skabe værker, der fungerer udenfor kunstrummet. Værkets placering har en betydning for, hvordan beskueren møder det. I det offentlige rum er der ikke en tydelig afsender, og udsagnet blander sig med byens stemmer, ligesom farverne kan give associationer til butikkernes tilbudsplakater eller advarselsskilte i trafikken. På museet ved beskueren, at der er tale om et kunstværk, og man kan lade værket leve videre andetsteds ved at tage en plakat fra bunken med hjem. Men hvordan opleves værket, når det hænger hjemme i stuen?
Inspirationsord
- Aktivisme
- Rum
- Plakatkunst
- Fællesskab
- Debat
- Identiet
- Provokunst
- Sted
- Politik
- Minoriteter
Analtab II (Anal Loss II)

Nanna Starck
En krop
En nøgen person sidder på hug og kigger frontalt ud på beskueren med tunge øjnelåg. Ansigtet ser træt ud, ligesom kroppen med den krumme ryg, den hængende skulder og slappe hånd. Proportionerne er forvrængede, og kroppen ses både fra siden og bagfra på samme tid. Ud af figurens bagdel kommer et blåt ansigt, der rækker tunge. Fingre stikker ud langs ansigtet, som om de er ved at krænge åbningen større.
Tabu
Den ene synlige fod er iført en grøn træsko i plastik. Ud af skoens huller kommer en udefinerbar, orange masse, hvorfra der stikker cigaretskodder ud. Hverdagsgenstandene optræder sammen med den groteske krop og skaber et absurd scenarie, som både er humoristisk og afskyvækkende. Kunstneren viser det grimme og tabubelagte ved kroppen ved at udstille kropsåbninger og det uperfekte.
Følelser
Relieffet kendes fra antikken, hvor figurer træder frem på en flad baggrund, ofte for at fortælle om myter, store slag og skæbner. I dette relief bliver kroppen nærmest vendt på vrangen, for at vise hvad der er inden i. Måske er kroppen her et billede på det indre liv, og de følelser der ikke længere kan skjules, men kæmper sig ud? Er fortidens myter her erstattet af det nære og intime? Kroppens udskillelse af fortrængninger og tabuer?
Inspirationsord
- Krop
- Køn
- Seksualitet
- Feminisme
- Følelser
- Identitet
- Materialer
- Samtidskunst
I skal bruge
- Et kunstværk
- Arbejdsark: Hvor på kroppen sidder værket
- Blyanter

Ungdomsuddannelse
7 lektioner og 40 minutter
Opgave
Under 1 lektion
Opgave
2 lektioner
Relief af Kirsten Christensen
Kunstværk
Øvelse
10 minutter
Opgave
3 lektioner
Opgave
2 lektioner
Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.