Spring til hovedindhold
SMK - Statens Museum for KunstSMK - Statens Museum for Kunst
Det korte forløb
Forløb

Forhold, fællesskaber og forelskelse

Forhold, fællesskaber og forelskelse

Formålet med forløbet er at lade eleverne beskæftige sig med kroppe og følelser, både fysisk, abstrakt og symbolsk, med udgangspunkt i forskellige kunstværker.

Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:

  • Skitsetegning
  • At skrive et fællesdigt
  • At tale om roller i fællesskabet
  • Personlige masker
SMK ForløbUdarbejdet af SMK Connect

Skift forløbslængde

Klassetrin
Udskoling
Indhold
Under 1 lektion

Opgave

Skitse bliver til digt

LængdeUnder 1 lektion

Skitse bliver til digt

Med udgangspunkt i Søren Jensens skulptur ´Uden titel´, 1985 sætter opgaven fokus på elevernes umiddelbare indtryk i mødet med kunstværket. Som titlen antyder, skal eleverne lave en hurtig skitse af værket og finde ord til værket, som omdannes til et fællesdigt.

Eleverne udfordres til at ”slippe kontrollen” ved at registrere detaljerne i værket gennem en skitse og åbne værket op med deres egne ord i deres tankestrøm.

Fra skitse til digt

Længde15 minutter

  • Alle elever får et stykke A5 papir og en blyant.
  • De får to minutter til at lave en lynskitse af kunstværket. Husk at en skitse er en hurtigtegning!
  • Når de to minutter er gået, skal eleverne hver især skrive 3 ord ned på papiret. Det kan være ord, der beskriver kunstværket, noget værket får dem til at tænke på, en stemning eller en følelse, som værket giver dem.
  • Når alle elever har skrevet 3 ord, skal de strege ét ud. Og så strege ét mere ud. Nu har alle ét ord tilbage.
  • Inddel klassen i grupper på ca. 4-5 personer. De får nu til opgave at sætte de indsamlede ord sammen til et kort digt.
  • Få eleverne til at overveje, hvordan digtet skal fremsiges: Skal digtet hviskes, råbes eller siges i kor?
  • Fremfør digtene for hinanden. Det er godt at læse digtet højt to gange, for at alle får det hele med.
  • Diskutér forskelle og ligheder mellem de forskellige digte, deres stemning og de ord, der bliver brugt.

Videre værksamtale

  • Værket har ikke nogen titel. Hvilken titel vil I give værket?
  • I værket er de to former forbundet med en metalkæde. Diskutér, hvad materialet betyder for vores ide om de to figurers forbindelse.?
  • Diskutér i grupper, hvordan andre materialer ville kunne give andre former for forbindelse? Hav evt. en kasse med forskellige materialer (græsstrå, cykelslange, garn, snor m.v.) som kan underbygge dialogen.
  • Værksamtalen kan bevæge sig videre til forskellige måder, man kan være bundet sammen på (familiebånd, ægteskab, arbejdsfællesskab, bofæller, fængsel osv.) 
I skal bruge
  1. Et kunstværk
  2. Papir
  3. Blyant
  4. Evt. en kasse med forskellige materialer

Opgave

Roller i fællesskabet

LængdeUnder 1 lektion

Roller i fællesskabet

Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på? Bliver man nogle gange pålagt en rolle? Kan man have vidt forskellige roller, alt efter hvem man er sammen med?

Med udgangspunkt i Lilibeth Cuencas værk "Family Sha-la-la", 1998 skal eleverne i denne opgave undersøge deres egne roller i forskellige fællesskaber.

Eleverne skal lave en maske med udvalgte sætninger, der siger noget om deres rolle i fællesskabet.

Jeg er (ikke) den der...

LængdeIkke oplyst

Eleverne skal nu undersøge deres egne roller i fællesskabet.

  • Lad eleverne vælge et fællesskab som de ønsker at tage udgangspunkt i, fx fodboldklubben, familien, klassen, kor, venindegruppen etc.
  • Lav en lynøvelse på 5 min, hvor eleverne tænker på deres roller i fællesskabet og skriver alle de stikord ned som de kan komme i tanke om.
  • Eleverne skal nu skrive mindst 5 sætninger der starter med "Jeg er (ikke) den der....
  • For at hjælpe dem på vej, kan du selv komme med et eksempel, fx: I vennegruppen - Jeg er den der altid husker de andres fødselsdage, Jeg er den der tit går i panik, Jeg er ikke den der taler mest, Jeg er den der altid har snacks med, Jeg er den der tager tidligt hjem fra festen.

Eleverne skal nu lave en maske. Dette kan gøres på forskellige måder, alt efter hvor lang tid I har til rådighed. (se bilag for inspiration)

Fremgangsmåde til maske

  • Tegn omridset af et ansigt på A3 papir
  • Klip ansigtet ud
  • Udhul øjne og mund
  • Skriv de 5 sætninger på en lang strimmel papir, i samme bredde som munden.
  • Lad sætningerne "rulle" ud af munden ved at fastgøre strimlen til munden, enten med tape eller lim.
  • I kan nu vælge at arbejde videre med masken, enten ved at tegne, farvelægge, lave collage eller assemblage på masken.
  • Hvordan kan I fortolke sætningerne og overføre det til noget visuelt på masken?

Opsamling

  • Lav en udstilling med maskerne
  • Tal om de forskellige roller eleverne har valgt at arbejde med
  • Hvilken betydning har fælleskabets dynamik for ens måde at være på?
  • Bliver man nogle gange pålagt en rolle?
  • Kan man have vidt forskellige roller alt efter hvem man er sammen med?

Værksamtale

Længde15 minutter

I kan se Lilibeth Cuencas videoværk via linket her: Family Sha la la - YouTube

  • Lad eleverne se hele video
  • Hvad lægger de mærke til?
  • Hvordan er personerne i videoen ens? Hvordan er de forskellige?
  • Byd ind med din viden om værket (se. evt. værktekst)

Videre værksamtale

  • I kan tale videre om forskellige roller i fællesskaber, fx om vennegrupper og forskellige dynamikker der kan opstå.
  • Måske har I oplevet, hvordan fællesskaber skifter, når nogen ikke er der?
  • Og hvad der sker, når der fx kommer en ny ind, som ikke var der før?


I skal bruge
  1. Video af kunstværket

Byg dit eget forløb
Byg dit eget forløb

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.

Opret konto