
Det Moderne Gennembrud
Det Moderne Gennembrud
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes kritiske sans gennem en undersøgelse af Det moderne gennembrud og ved at perspektivere til både Guldalderen og vores egen samtid.
Når I har afsluttet forløbet, har eleverne bl.a. arbejdet med:
- At sammenligne Guldalderen og Det moderne gennembrud
- At sætte lyd til historiske kunstværker
- At undersøge nutidens nybrud og ønsker for fremtiden

Opgave
Fra idyl til realisme
Under 1 lektion

Man kan næsten høre det, når man siger det: Det Moderne Gennembrud. Der sker et brud med noget! For at forstå, hvad der bliver brudt med, kan det være en god idé at undersøge kunsten fra perioden inden, nemlig den danske Guldalder. Eleverne skal i denne opgave sammenligne to kunstværker fra hhv. Guldalderen (Vinteraften i en skov, 1853,Vilhelm Kyhn) og Det Moderne Gennembrud (Sat ud, 1892, Erik Henningsen).
Sammenlign to værker
15 minutter
I kan naturligvis også vælge andre værker fra Guldalderen og Det Moderne Gennembrud
- Lad eleverne se godt på de to værker. Bed dem om at notere, hvad de lægger mærke til. Fx stemninger, farver, detaljer, kropssprog m.m.
- Sammenlign de to kunstværker. Se både på ligheder og forskelle.
- Hvordan adskiller kunsten fra Det Moderne Gennembrud sig fra Guldalderkunsten?
Vinteraften i en skov, 1853, Vilhelm Kyhn
- 2 værker
- Papir
- Blyant
Opgave
Lyden af et gennembrud
1 lektion

Mange kunstnere i Det Moderne Gennembrud var interesserede i at fortolke og iscensætte virkeligheden mere råt, både ved at skildre bønderne på landet, men især de fattige arbejderes dagligdag i storbyen. I denne opgave skal eleverne dykke ned i et værk fra perioden og skabe lydlandskaber, der giver værkerne en ekstra sanselig dimension.
Lydlandskab
1 lektion
Udvælg et værk
- Opdel eleverne i grupper og bed dem om at søge på værker fra Det Moderne Gennembrud i SMKs digitale samling.
- Eleverne udvælger et værk, der fanger deres interesse.
- Spørg dem: Hvorfor fangede netop dette værk jeres interesse? Hvad lagde I mærke til?
- Lad eleverne kigge grundigt på værket og beskrive det med deres egne ord. Spørg fx: Hvad forestiller det? Er der specielle detaljer, som fanger jeres opmærksomhed? Hvilke stemninger findes i værket? Hvad får værket jer til at tænke på?
Sæt lyd på værket
- Sæt gang i en auditiv/lydlig tolkning af værket ved at lade eleverne forestille sig og notere mindst 6 lyde i værket.
- Eleverne skal nu finde og sammensætte lydene. Åbn Skoletube og find programmet WeVideo. Her skal eleverne lave deres egne lydspor – de kan både optage lyd selv eller bruge programmets bibliotek og finde lyden af f.eks. fuglesang, fodtrin eller ild. Der er også mulighed for at finde musik, som de synes passer til stemningen. Lad eleverne være kreative! Nogle lyde kan være mere fremtrædende, komme forskudt eller overlappe.
- Du kan lade eleverne bruge programmet Findthetune, hvor de kan finde endnu flere lydeffekter og gratis musik.
- Husk at bede eleverne uploade deres kunstværk som baggrundsbillede, inden I eksporterer filerne.
- Lad eleverne præsentere deres værker og lydspor for hinanden. Hvilke lyde fandt de – og hvorfor? Hvordan påvirker lydene oplevelsen af kunstværket?
Se en guide til hvordan du bruger WeVideo her.
- Computer med internet
- Mobil/lydoptager
Opgave
Ønske om forandring
1 lektion

Hvilke markante forandringer er vi lige nu vidne til, og hvad tror vi, at vi kommer til at bryde med i fremtiden?
I denne opgave skal eleverne arbejde med ‘brud’ som begreb. De skal med et fremtidsperspektiv undersøge nutidens brud eller spor af brud. Eleverne skal synliggøre deres ønsker om forandring i et ønsketræ og invitere resten af skolen til at bidrage med ønsker – store som små.
Hvad er et brud?
15 minutter
- Start med at brainstorme over ordet brud – hvad betyder det? Kan I finde på synonymer? Fx adskillelse, afbrydelse, noget der brækker eller knækker etc.
- Kom på andre ord, hvor brud indgår som en del af ordet, fx, indbrud, gennembrud, knoglebrud. Hvilke ligheder og forskelle er der i ordene?
- Hvilke former for brud har eleverne oplevet eller været igennem?
- Hvilke former for brud oplever de lige nu i samfundet, fx i medierne?
- Hvilke større brud forestiller eleverne sig, der vil komme i fremtiden?
Vores ønsketræ
30 minutter
- Eleverne skal i denne del af opgaven kigge nærmere på, hvad de ønsker at ændre eller bryde med.
- Kan der i det større perspektiv være nogle grundlæggende normer, strukturer, principper og verdensopfattelser, de ønsker at ændre på – eller nogle mere nærliggende hverdagsproblematikker, populærere tendenser etc., som de har svært ved at identificere sig med?
- Hjælp klassen med at kategorisere "problemområder", som I synes er mest spændende at arbejde med, fx forandring i hjemmet, forandring i skolen, forandring i byen, forandringen i dig selv, etc.
- Udvælg kategorier og skriv dem ned på et stykke A2 papir. Placer dem på gulvet eller rundt i klasselokalet.
- Eleverne går sammen to og to, besøger de forskellige kategorier, taler om hvad de ønsker af forandringer under hver kategori og skriver et ord eller en kort sætning på papiret.
- I samler op i plenum.
- Klassen skal nu lave en interaktiv installation, hvor eleverne udvælger et ord eller en sætning hver.
- Find den praktiske løsning der passer jer bedst. I kan fx hænge små ønskekort i snor på et træ i skolegården, hænge ønskesedler på en tørresnor med klemmer på kryds og tværs i gangene eller fællesrummet, lægge ønskesedler i en gennemsigtig boks, etc.
- Sørg for at installationen bliver synlig på skolen og for de andre elever og lærere, og husk at lave en instruktion som inviterer mange til at bidrage med deres egne ord/sætninger.
- A2 papir
- Små stykker karton (til- og frakort),
- Snor
- Saks
- Tusch
- Et træ i skolegården el. lign.

Tilpas eksisterende opgaver, øvelser og kunstværker til dit eget undervisningsforløb.