Kære Dagbog
Mellemtrin, Udskoling, Ungdomsuddannelse, Voksenuddannelse
15 minutter
I skal bruge
- Et kunstværk
- Papir
- Blyanter
Formål
At fordybe sig i et værk ved at forholde sig specifikt til en situation, person eller et sted.
At gøre eleverne opmærksomme på at vi aflæser ting forskelligt, alt efter hvilke blikke/perspektiver på verden vi har.
Sådan gør I
Eleverne skal indleve sig i en person i et værk og skrive deres dagbog.
Kig på værket.
Vælg en person/et blik/en figur at tage udgangspunkt i og skrive ud fra.
Hvordan forholder denne person/dette blik/denne figur sig til situationen og stedet?
Hvilke tanker og følelser er på spil?
Hvilke indtryk, undren og oplevelser vælger personen i værket at fremhæve i sin dagbog?
Eleverne får ca. 8 min. til at skrive et uddrag fra en dagbog på max 10 linjer. Derefter bruges 5-7 min. på opsamling.
Opsamling
Vælg evt. nogle dagbogstekster ud som kan læses op. Ellers tag en hurtig runde og spørg ind til, hvilken del af værket eleverne satte fokus på.
Her er det interessant at dykke ned i, hvor forskellige elevernes udlæggelser kan være. Hvilke ting går igen? Er der forskellige oplevelser af værket? Hvad lagde de særligt mærke til og hvorfor? Du kan evt. samle uddragene og binde dem sammen til en fælles dagbog.
Kunstværker
Øvelsen kan anvendes alene eller i dit undervisningsforløb med ét eller flere kunstværker.